piątek, 8 marca 2013

[Dyskusja] Audiobook czyli książka mówiona.

Na początek trochę po szkolnemu  garść teorii:
Książka mówionaaudiobooknagranie dźwiękowe zawierające odczytany przez lektora tekst publikacji książkowej; zwykle zapisane na  kasecie magnetowonowej  lub   płycie kompaktowej (w formacie audio lub np.  MP3 . 
W ostatnim  coraz częściej słyszymy , że  poza wersją papierową bądź elektroniczną  jakaś książka zostanie wydana również jako audiobook. Lektorami są najczęściej aktorzy, osobowości telewizyjne bądź sami autorzy oczywiście jeśli się na to godzą. Przed  tym zanim odezwała się do mnie osoba z Platformy  Audeo  nigdy wcześniej nie miałam do czynienia z książką w wersji audio. Teraz  po przesłuchaniu kilku   książek  mogę podzielić się  swoimi wrażeniami i zapytać Was o zdanie.
Osobiście uważam,  że bardzo dużo zależy od lektora. Załóżmy iż znajdujemy powieść, która chcemy przeczytać już od jakiegoś czasu , ale mimo  to po odsłuchaniu fragmentu  uświadamiamy sobie i , że lektor  nie pasuje do danej powieści lub jego głos mocno nas drażni. Można by wymienić kilka zalet  ale też parę wad 
Zalety :
  •  możliwość  słuchania książki  podczas  wykonywania innych czynności (  np podczas   jazdy samochodem).
  • okazja aby  zapoznać się z powieściami , których z jakiś powodów nie mamy szansy zakupić lub pożyczyć .
  • poznanie  nowej  formy książki i próba oceny jak dana osoba poradziła sobie w roli lektora. 
Wady
  •  książka w wersji audio wymaga od nas dużego skupienia i  czasem zajmuje więcej czasu  niż zwykłe przeczytanie.
  • niektórzy nie są w stanie podczas czytania obejść się bez przewracania kartek, charakterystycznego "dźwięku"  papieru  i zapachu farby drukarskiej a w przypadku audiobooków nie mają tej szansy.
  • kupując powieść możemy postawić ją na półce aby kiedyś przeczytać ją po raz kolejny a ponowne odsłuchanie audiobooka jest dość czasochłonne. 

Przygotowałam dla Was również pewien zestaw pytań jeśli macie ochotę odpowiedzcie na nie w komentarzach , ale też dodajcie coś od siebie własne uwagi, spostrzeżenia  czy też rady. 
Pytania : 
1. Czy kiedykolwiek miałeś/aś możliwość posłuchania audiobooka?
Tak/ Nie. Jeśli odpowiedź brzmi nie napisz, czy chcesz to kiedyś zmienić.
2. Wśród lektorów powinno być więcej mężczyzn czy kobiet? Uzasadni swój wybór 
3 Wymień i omów 5 cech dobrego lektora.
4. Autor w roli czytającego to dobry pomysł? 
5. Niektóre książki nie powinny być wydane w wersji audio , ponieważ....... (dla przykładu ciężko znaleźć odpowiednią osobę do czytania).
6. Dokończ zdanie : Przy wyborze audiobooka kieruję się: 
a) ceną
b) długością ( czasem trwania  lektury).
c) tym, kto czyta daną pozycję
d) wybieram książki ulubionego autora/ z ulubionego gatunku
e) czymś innym ( napisz co to jest) . 
7.  Największym plusem  tego typu książek jest dla mnie .....( odnieś się do , któreś z wymienionych zalet lub podaj własne).
8. Jak myślisz czy audiobook sprawi , że książki papierowe odejdą do  lamusa? 
9. Gdybyś miał/a szansę wybrać jedną osobą do przeczytania Twojej ukochanej książki dzieciństwa  to kto by to był ?  Można wybierać także autorów/ aktorki wymagających wskrzeszenia.
10. Podaj 3 tytuły książek spośród przeczytanych w 2013r , które powinny ukazać się również w wersji audio.
11. Ktoś proponuje ci rolę lektora. Jaka jest Twoja pierwsza reakcja?
Mam nadzieję, że sporo osób wypowie się na ten temat. Jestem bardzo ciekawa Waszych   odpowiedzi. Czytałam i słyszałam wiele różnych, często bardzo skrajnych opinii  o książkach mówionych. Sama na pytania odpowiem w trakcie trwania Waszej dyskusji. Postaram się  też odpowiedzieć na każdy komentarz oraz  napisać pod nim coś mądrego. Jesteś zainteresowany/a? Znakomicie! Dyskusję uważam za otwartą.




11 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. No ja akurat nie przepadam za audiobookami. Po prostu na nich usypiam i nic na to nie poradzę. Poza tym nie potrafię się również przy nich skupić, a jedynym wyjściem, które byłoby w tym przypadku skuteczne, to jednoczesne słuchanie lektora i śledzenie tekstu w książce. Przy czym, szybciej przeczytałabym ją sama, niż uczyniłby to lektor. No i podziwiam ludzi, ktorzy sluchają książki i robią przy tym inne rzeczy. Jak dla mnie rzecz nie możliwa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nie każdemu przypadną one da gustu . Potrzebna jest też podzielność uwagi ( przy wykonywaniu w tym samym czasie innych czynności).

      Usuń
  3. Sama jestem zwolennikiem audiobooków, choć nie każda książka w tej formie mi odpowiada. Nie słuchałabym przykładowo książek bardzo zawiłych - po doświadczeniu z Cmentarzem w Pradze wiem że słabo się w tym odnajduję. Ale np. czyjeś wspomnienia (Tak sobie myślę czy projekt matka) sagi (Tygrysie wzgórza) czy mniej skomplikowane kryminały (mężczyzna który się uśmiechał) już jak najbardziej. Masz jednak rację że wiele zależy też od lektora. Przykładowo pod linkiem są trzy wersje tej samej opowieści https://audeo.pl/384443/wyniki-wyszukiwania?query=PIES+BASKERVILL%C3%93W Jedna moim zdaniem jest kiepska, inna całkiem fajna a jeszcze inna rewelacyjna. Nie wątpię że każda z nich inaczej wpłynęłaby na mój odbiór.

    Co do wymienionych wad
    książka w wersji audio wymaga od nas dużego skupienia i czasem zajmuje więcej czasu niż zwykłe przeczytanie.

    I tak i nie. Teoretycznie słucha się dłużej ale jeśli robi się to w czasie, gdy czytanie nie jest możliwe, to w praktyce poświęcamy im mniej wolnego czasu. Ja np słucham ćwicząc na siłowni czyli dwa w jednym ;-)

    Ponieważ jestem gorącą zwolenniczką ebooków druga wada tez mi nie przeszkadza :-)

    Co do trzeciej... jeszcze nie zdarzyło mi się wrócić do audiobooka ale kto wie, może gdy wzrok nie będzie już taki dobry to jeszcze to zrobię...

    Co do zestawu pytań, pozwolisz że odpowiem na niektóre
    1. Czy kiedykolwiek miałeś/aś możliwość posłuchania audiobooka?
    Tak
    2. Wśród lektorów powinno być więcej mężczyzn czy kobiet? Płeć po prostu powinna pasować do treści książki.
    3 Wymień i omów 5 cech dobrego lektora.
    Chyba nie potrafię. Jak dla mnie musi on po prostu dobrze dopasowywać się do osób występujących w opowieści. To dość subiektywne więc na swój sposób trudne ale niektórym świetnie się udaje.
    4. Autor w roli czytającego to dobry pomysł?
    Podobało mi się w przypadku Stuhra bo były to jego przemyślenia. No ale on jest również aktorem... Wydaje mi się że wielu autorów miałoby problemy z właściwą interpretacją. Z pewnością mają własne wyobrażenie ale właściwe przekazanie treści nie jest proste i chyba lepiej wypada w przypadku osób które zajmują się tym zawodowo
    5. Niektóre książki nie powinny być wydane w wersji audio , ponieważ....... pisałam o tym wcześniej
    6. Dokończ zdanie : Przy wyborze audiobooka kieruję się:
    a) ceną
    c) tym, kto czyta daną pozycję .
    e) czymś innym ( napisz co to jest) . rodzajem historii. jak wspomnialam, niektóre dobrze mi się słucha inne mniej
    7. Największym plusem tego typu książek jest dla mnie ....fakt że można ich słuchać wykonując inne prace.
    8. Jak myślisz czy audiobook sprawi , że książki papierowe odejdą do lamusa? Audiobook nie ale ebook tak

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za głos w dyskusji. Tak nie trzeba odpowiadać na wszystkie pytania. Pełna dowolność. Linkom przyjrzę się w wolnej chwili.

      Usuń
  4. Jest parę książek, które poznałam tylko dlatego, że zdobyłam ich wersję audio, jest też parę lektur, których na pewno bym nie przeczytała. Generalnie, wszystko zależy od lektora (ja osobiście wolę, jak czytają mężczyźni)

    Serdecznie zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację dobry lektor to podstawa. Skorzystam z zaproszenia i zerknę co tam nowego masz na blogu.

      Usuń
  5. Niestety, tym razem nie wezmę udziału w dyskusji, bo po prostu nie mam doświadczenia z audiobookami ;) Odsłuchałam zaledwie jedną, krótką opowieść ("Czarny Kot" Poego), więc kiepski ze mnie autorytet w tej dziedzinie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Słuchanie audiobooków jest świetne według mnie, ale w określonych sytuacjach. Przy rysowaniu, sprzątaniu lub ćwiczeniu. Łatwo wtedy się skupić, choć oczywiście wadą jest, że audiobook trwa dłużej niż ja czytam książkę papierową.

    1. Tak
    2. Myślę, ze to zależy od książki. Jeżeli narratorem jest kobieta, to kobieta powinna czytać, jak chłopak to chłopak. Krótka piłka według mnie. :)
    3. Czytelna wymowa, oddawanie emocji w głosie, więcej nie mam pomysłu.
    4. Oczywiście! Jeżeli ma ładną wymowę, to genialny pomysł! <3
    5. Niektóre książki nie powinny być wydane w wersji audio , ponieważ, kto by chciał słuchać erotyków...
    6. Nie kupuję audiobooków. :)
    7. Dobry lektor?
    8. Nie sądzę, żeby tak się stało w najbliższej przyszłości.
    9. Nie mam pojęcia.
    10. Pocałunek Gwen Frost, Władczyni rzek, Przez burze ognia
    11. Tak się nie stanie, bo mam lekką wadę wymowy. ;)

    Mam nadzieję, że pomogłam. :3

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku. Witaj na blogu Książki Warte Przeczytania. Dziękuję, że tu zajrzałeś i przeczytałeś to, co dla Ciebie napisałam. Jeśli masz ochotę zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. Anne 18.