poniedziałek, 1 sierpnia 2022

Ludzie dwojga imion czyli o nazwiskach, które są jak imiona oraz imionach powiązanych z nazwiskiem

Drodzy Czytelnicy Dziś w cyklu Na imię mi wyjątkowo będzie o... nazwiskach, ale takich, które są jak męskie imiona. Oczywiście wszystko okraszone przykładami. Napiszę też o osobach, które noszą imię powiązane ze swoim nazwiskiem.


 

 

 

 

 

 

źródło

Ludzie dwojga imion, a wśród nich znani i lubiani. 
W Polskim  Rejestrze Pesel Klik  jest 10000 nazwisk( stan na 27 stycznia 2022). Wśród nich takie, które  funkcjonują także jako imiona. Przykłady ? Proszę bardzo. Nazwiska :Aleksander, Damian, Dawid, Janusz, Kamil, Wojciech czy Zygmunt. Ile osób je nosi ? Oto krótkie zestawienie : 
  • Nazwisko Aleksander: 447 mężczyzn i 463 kobiety
  • Nazwisko Damian: 570 mężczyzn i 371 kobiet
  • Nazwisko Dawid- 2148 mężczyzn  i 2096 kobiet
  • Nazwisko Janusz  4014 mężczyzn  i 4029 kobiet 
  • Nazwisko Kamil 4 mężczyzn i 2 kobiety ( ciężko w to uwierzyć, ale takie są statystyki)
  • Nazwisko Wojciech  577 mężczyzn i 578 kobiet 
  • Nazwisko Zygmunt 4889 mężczyzn i 4860 kobiet
Wśród tych osób są takie, które być może znacie z siatkarskich boisk lub małego ekranu :  
  • Wojciech Dawid- reżyser i scenarzysta.
  • Marcin Janusz- siatkarz grający na pozycji rozgrywającego.
  • Wojciech Zygmunt  - aktor, największą popularność przyniosła mu rola ratownika medycznego Jakuba Szczęsnego w serialu Na Sygnale.
Nadawanie imion powiązanych z nazwiskiem - ile takich przypadków znacie? 
Mnie osobiście przychodzi do głowy pięć przykładów: 
  • Andrzej Andrzejewski  np. aktor
  • Jan Jankowski np. aktor
  • Leszek Leszkiewicz np. biskup
  • Maciej Maciejewski  np. sędzia siatkarski
  • Tomasz Tomaszewski np. komentator tenisa
Tego typu przykładów jest pewnie dziesiątki, a osób noszących imię podobne do nazwiska zapewne setki jeśli nie tysiące.  Taki wybór rodziców skutkuje tym, że daną osobę łatwo zapamiętać.   
 
Zapraszam do zabawy i dyskusji. Może znacie inne nazwiska, które  mogą być też imionami ?  Macie w swoim otoczeniu  osoby, które noszą imię związane z nazwiskiem?  
 
Udanego dnia. Anne 18.  

 

5 komentarzy:

  1. Chętnie przejrzał abym ten katalog imion.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja znam Mateusza Wiktora i najlepsze jest to, że mówimy na niego zawsze Wiktor.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja znam Pawła Pawełkiewicza i Marcina Marcinkowskiego.
    Znam też osobę, która nazywa się Kamil Agata. Dopóki nie poznałam osobiście zastanawiałam się czy to Kamil o nazwisku Agata, czy Agata o nazwisku Kamil :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja znam nazwisko Radek, do którego dziwnie mi się przyzwyczaić, ponieważ mam w rodzinie osoby o takim imieniu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Chętnie przejrzałabym ten katalog imion. Teraz jest mnóstwo, można wybierać

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku. Witaj na blogu Książki Warte Przeczytania. Dziękuję, że tu zajrzałeś i przeczytałeś to, co dla Ciebie napisałam. Jeśli masz ochotę zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. Anne 18.