wtorek, 21 czerwca 2022

[Dyskusja] Dawne lektury szkolne

Drodzy Czytelnicy.  Dziś chciałabym zapytać o dawne lektury szkolne z czasów szkoły średniej, które już wyszły z kanonu.  Chodzi mi o książki, których ja chodząc do liceum w latach 2009- 2012 już nie miałam okazji czytać bo dawno zniknęły z listy obowiązkowych.  Na pewno w latach 80, 90 i na początku lat 2000 były takie lektury, o których  dziś prawie nikt  już nie pamięta. 
 
Oczywiście teoretycznie każdy tak jak ja  czytał w liceum takie dramaty i powieści jak : 
Antygona
Cierpienia Młodego Wertera
Chłopi
Cudzoziemka 
Dziady
Dżuma
Ferdydurke
Granica 
Hamlet
Inny świat
Lalka
Kordian
Konrad Wallendrod
Ludzie bezdomni 
Makbet
Mistrz i Małgorzata
Nad Niemnem
Pan Tadeusz
Przedwiośnie
Potop 
Proces 
Szewcy
Świętoszek
Tango
Treny
Wesele
Zbrodnia i kara    
 
To absolutne klasyki polskiej i światowej literatury, które na liście lektur  zawsze były i będą, Do tego dochodziło mnóstwo nowel, ballad, sonetów i wierszy.  Było tego sporo, więc celowo ich nie wymieniam. Kto będzie chciał poszukać ten znajdzie.  W moich licealnych czasach niektóre lektury obowiązywały tylko na tak zwanym profilu humanistycznym z rozszerzonym językiem polskim. Teraz kanon lektur szkolnych zmienia się praktycznie co roku. Jestem ciekawa czy dawniej czyli w latach 80 i 90 też tak było.


 
Ciekawi mnie też to czy bylibyście "za" przywróceniem niektórych lektur z dawnych lat do kanonu, a może uważacie, że  w XXI wieku już kompletnie by się nie sprawdziły bo są  " przestarzałe" i pisane archaicznym językiem.  

Czy znam jakieś dawne lektury ? 
O kilku słyszałam, że kiedyś w kanonie były, ale jeśli się mylę poprawcie mnie. Grażyna, Lord, Jim, Cichy Don, Faraon, Noce i Dnie, Kolumbowie i inne. 
 
Na koniec tradycyjnie zestaw pytań:
1. Jakie lektury szkolne obowiązywały w latach 80 i 90?
2. Co musieli czytać tamtejsi licealiści ? 
3. Kiedy Wy chodziliście do liceum i co oprócz wymienionych na początku klasyków mieliście w kanonie? 
4. Jak myślicie czy " dawne lektury" sprawdziłyby się w obecnych liceach ? 
5.Gdybyście mieli taką możliwość to, który z klasyków byście z kanonu wyrzucili i dlaczego ? 
6. Którą ze współczesnych polskich powieści śmiało można by w nim umieścić ? 
7. Jaki stosunek do "klasyków" Mickiewicza, Sienkiewicza, Słowackiego i Żeromskiego  mają  obecni  uczniowie   liceów i techników ? 
8. Pytanie bonus- które sami  możecie sformułować i na nie odpowiedzieć. 
 
Udanego dnia Anne 18.  




9 komentarzy:

  1. Na pewno potrzeba szerokiej dyskusji w temacie wykazu lektur, bo świat idzie do przodu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uważam, że w kanonie lektur nie można pomijać klasyki, ale warto postawić też na nowsze wydania.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja do tego wymienionego tutaj kanonu miałam jeszcze dodanych Krzyżaków Dla mnie była to ciężka lektura.

    OdpowiedzUsuń
  4. Masz racje klasyki to podstawa dla każdego do przeczytania, a z listy lektur jedną z lepszych była dla mnie Dżuma.

    OdpowiedzUsuń
  5. Sporo tych propozycji, koajrzę i nawet pamiętam niektóre z nich.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dżuma to naprawdę wyjątkowa książka jak dla mnie. Inny świat Grudzińskiego to książka której nie zapomnę nigdy.
    Na Mistrzu i Małgorzacie byłam nawet w teatrze

    OdpowiedzUsuń
  7. Sporo tych propozycji,. Warto wspominać

    OdpowiedzUsuń
  8. Uważam, że kanon literatury znać warto. Są książki, które poznać powinien każdy. Ja na przykład klasyków bardzo lubię i zawsze chętnie do nich wracam. Nawet jeśli nie czytam już tych książek w całości, to chętnie czytam te ulubione, zaznaczone dawno temu fragmenty.

    OdpowiedzUsuń
  9. Aby odpowiedzieć na Twoje pytania, trzeba y napisać odrębny wpis. Wiele lektur jest "przestarzała" niedostosowana do aktualnych potrzeb. Osobiście uważam, że wiele lektur omawiana była za wcześnie- czytelnik emocjonalnie ich nie ogarniał.

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku. Witaj na blogu Książki Warte Przeczytania. Dziękuję, że tu zajrzałeś i przeczytałeś to, co dla Ciebie napisałam. Jeśli masz ochotę zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. Anne 18.