czwartek, 2 listopada 2023

[Dyskusja] Co Was najbardziej denerwuje w polskim systemie edukacji - zachęta do luźnej dyskusji

Drodzy Czytelnicy. Dziś temat, który chciałam poruszyć już dawno temu, ale trochę się obawiałam, że jako osoba, która od 11 lat nie chodzi już do szkoły nie mam podstaw i wiedzy, aby się na ten temat wypowiadać, ale zaryzykuję. 
 
Biorę na tapet temat tego co mnie jako dawną uczennicę a później studentkę denerwowało i nadal denerwuje w polskim systemie edukacji tyle, że teraz patrzę na to z boku. 
 
  • Przeładowanie podstawy programowej- treści, które nie zawsze potem się w życiu przydają. 
  • Sposób nauczania przedmiotów humanistycznych w klasach niehumanistycznych. Niektórzy maturzyści nie mają bazowej wiedzy dotyczącej historii najnowszej , na którą w szkole często brakuje czasu.  Ja byłam w klasie humanistycznej, ale  można takie rzeczy zaobserwować.
  • Podejście do nauczania języka angielskiego tj. nauka pod konkretny egzamin ósmoklasisty/ maturalny, ogromna ilość testów,  zagadnień gramatycznych , niewiele ćwiczeń konwersacji. 
  • Ilość prac domowych- za moich czasów było ich dużo, ale mam wrażenie, że teraz jest jeszcze więcej.
  • Brak przedmiotów rozwijających umiejętności społeczne ucznia/ jego pasje i zainteresowania. 
  • Mało czasu na ciekawe zajęcia pozalekcyjne 
  • Wiele innych kwestii dotyczących np. sytemu oceniania , ilości godzin języków obcych itd.
  • Wieczne testowanie i konieczność trafienia w klucz.  
  • Brak przedmiotów i treści związanych choćby z edukacją prozdrowotną, bezpieczeństwem w Internecie, a dla dzisiejszej młodzieży  powinno być to szczególnie ważne 
  • Nie zawsze ciekawy sposób mówienia o sztuce i kulturze. Może w klasach plastycznych czy artystycznych wyglądało to lepiej, ale ,  w latach 2009- 2012  kiedy chodziłam do liceum , a także wcześniej w szkole podstawowej nie przepadałam za lekcjami ani plastyki, ani muzyki, ani wiedzy o kulturze.  

 


 
Pomimo wszystkiego co napisałam swoje szkolne lata wspominam bardzo miło, a swojego liceum nie zamieniłabym na żadne inne, bo miałam szczęście trafić na fantastycznych nauczycieli. 
 Co Was  denerwuje w polskim systemie edukacji  ? Ciekawi mnie perspektywa  zarówno uczniów , nauczycieli , rodziców jak i osób takich jak ja, które od lat obserwują to z boku i po prostu chcą wyrazić własne zdanie ? Co sądzicie o szkołach prywatnych zarówno podstawowych jak i ponadpodstawowych  oraz o edukacji domowej ? 
 
Zachęcam do dyskusji.  
 
Udanego dnia. Anne 18.  
 
 

2 komentarze:

  1. Oj wiele mogłabym napisać...
    -trafianie w klucz - matura z polskiego czy z biologii realnie nie sprawdza wiedzy, a umiejętność trafienia w klucz
    -technologia informacyjna i historia w maturalnej klasie na bio-chemie
    -za duże klasy
    -podejście nauczycieli "to jest proste, powinnaś to umieć"
    -nauka języków to w wielu szkołach/ u wielu nauczycieli tylko zakuwanie słówek czy regułek gramatycznych - brak rozmowy, czytania...
    -w wielu przypadkach ciągnięcię uczniów w dół...

    OdpowiedzUsuń
  2. Obecnie przeładowany program nauczania i mnóstwo sprawdzianów.

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku. Witaj na blogu Książki Warte Przeczytania. Dziękuję, że tu zajrzałeś i przeczytałeś to, co dla Ciebie napisałam. Jeśli masz ochotę zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. Anne 18.