poniedziałek, 20 listopada 2023

Lektury szkolne przeniesione na ekran w formie serialu... wcale nie ma ich tak wiele

Drodzy Czytelnicy.  Dziś  chciałabym poruszyć temat lektur szkolnych, które zostały przeniesione na mały ekran w formie serialu. Wbrew pozorom nie ma ich dużo. O wiele więcej jest ekranizacji filmowych.
 

 

źródło

Lektury szkolne przeniesione na ekran jako serial to :
Chłopi- serial z 1972 roku w reżyserii Jana Rybkowskiego liczący 13 odcinków.  W rolach głównych : Władysław Hańcza ( Maciej Boryna) i Emilia Krakowska ( Jagna Paczesiówna).
Lalka-  dziewięcioodcinkowy  serial wyreżyserowany przez Ryszarda Bera z 1977 roku.  Główne role zagrali Jerzy Kamas ( Stanisław Wokulski) i Małgorzata Braunek ( Izabela Łęcka).
Nad Niemnem - składający się z czterech odcinków miniserial Zbigniewa Kuźmińskiego zrealizowany na podstawie filmu z 1986 roku.  W pierwszoplanowych bohaterów  wcielili się Iwona Pawlak ( Justyna Orzelska) i Adam Mariański ( Jan Bohatyrowicz).
Noce i dnie-  serial Jerzego Antczaka  z 1978 roku. Liczący 12 odcinków. Główne role zagrali w nim Jadwiga Barańska ( Barbara Niechcic) i Jerzy Bińczycki ( Bogumił Niechcic).
Ogniem i mieczem-  składający się z czterech odcinków serial wyreżyserowany przez Jerzego Hoffmana. Powstawał  równolegle z filmem , a różnice pomiędzy obiema wersjami są właściwie niedostrzegalne.  Główne role otrzymali Izabella Scorupco (Helena Kurcewiczówna) i Michał Żebrowski ( Jan Skrzetuski).
Quo vadis - sześcioodcinkowa telewizyjna wersja filmu z 2001 roku z Pawłem Delągiem i Magdaleną Mielcarz w rolach Winicjusza i Ligii.
W pustyni i w puszczy  -  serial z 2001 roku w reżyserii Gavina Hooda , kręcony równocześnie z wersją kinową. Składał się z 3 odcinków. Pierwszoplanowe role grali Adam Fidusiewicz ( Staś Tarkowski) i Karolina Sawka (Nel Rawilison). Trzeba tu dodać, że wcześniej , bo w 1974 roku powstał inny serial będący telewizyjną wersją pierwszej ekranizacji z 1973 roku.
Mam nadzieję, że nie pominęłam żadnego z seriali. Jeśli tak poprawcie mnie w komentarzu. Każda z tych  powieści ma swoją chyba  dużo bardziej znaną wersję filmową.  Serial Chłopi można obejrzeć tutaj
 Jeśli natomiast chcecie zobaczyć serial Nad Niemnem zajrzyjcie tutaj
Znacie wymienione seriale, widzieliście je ? Może pamiętacie jedynie  wersje filmowe, które dla wielu są i będą kultowe. Skoro doczekaliśmy się  nowej wersji Chłopów to myślicie, że jest szansa na kolejne ekranizacje np. Lalki ? 
 
Udanego dnia. Anne 18. 
  

9 komentarzy:

  1. Ja wiem, że to klasyka, ale zdecydowana większość jak dla mnie jest po prostu nudna. Niby się tam dzieje, cześć historii, ale nie moje klimaty

    OdpowiedzUsuń
  2. Napewno znajdzie się ktoś, kto poczyta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba obejrzy, bo post dotyczy seriali na podstawie książek. Anne 18.

      Usuń
  3. Lubię takie seriale i wszystkie je oglądałam, najbardziej chyba lubię Nad Niemnem, chociaż one mają swoje latka :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wstyd się przyznać, ale większości filmów nie oglądałam lub obejrzałam przymuszona przez szkołę. Może warto wrócić do nich w dorosłym życiu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Chłopi są teraz na czasie, może i ja sie skuszę by iść do kna na ten film

    OdpowiedzUsuń
  6. Po nowej wersji Znachora chciałabym teraz Nad Niemnem 😉 Akurat serialowych wersji nie znam, ale wiem, że z lektur na ekranie warto zobaczyć Akademię Pana Kleksa (tak, w nowej wersji 😁)

    OdpowiedzUsuń
  7. Na pewno znacznie więcej jest filmów. Zresztą część tych seriali miała również swoją wersję kinową.

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetnie sformułowane! Twój post jest wyjątkowy i oferuje wnikliwe perspektywy. Dziękuję za podzielenie się swoją mądrością.

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku. Witaj na blogu Książki Warte Przeczytania. Dziękuję, że tu zajrzałeś i przeczytałeś to, co dla Ciebie napisałam. Jeśli masz ochotę zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. Anne 18.