wtorek, 5 kwietnia 2022

Cykl Na Imię mi.... Klara

Drodzy Czytelnicy. Dziś w cyklu Na imię mi pierwszy po przerwie wywiad. Moim gościem jest dziś Karolina autorka bloga Skarby na półkach mama dziewczynki o imieniu Klara.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

źródło

Na imię mi...  cykl, w którym pojawiać się będą wywiady z kobietami noszącymi nietypowe imię lub teksty pisane przez takie właśnie osoby. Nie zabraknie także rozmów z mamami, które wybrały dla swoich córek rzadko spotykane imiona. Poznacie ich historie, przemyślenia, opinie. Zapraszam do czytania i komentowania.
 
Pochodzenie:
Imię Klara pochodzi z języka łacińskiego. Wywodzi się od przymiotnika clarus oznaczającego jasny, jaśniejący, sławny. Klara swoje imieniny obchodzi 11 sierpnia.

Znane osoby noszące imię Klara:
  • Klara z Asyżu-święta katolicka, córka św Franciszka z Asyżu
  • Klara z Rimini- błogosławiona katolicka
  • Klara Sierońska- Kostrzewa- polska gimnastyczka
  • Klara Williams- polska aktorka
  • Klara Zakopalova- czeska tenisistka
  • Klara Zych- kochanka Kazimierza Wielkiego
Anne 18: Czy Twoim zdaniem nadając dziecku nietypowe imię można je w jakimś sensie skrzywdzić?
Karolina: Tak, ponieważ nie mamy wpływu na to jak, reagować na nie będzie otoczenie i wymówki w stylu " to je zahartuje" są totalnie bez sensu, ponieważ nasze dziecko (nieważne jak wspaniałe dla nas będzie) może okazać się kruche i podatne na emocje.
Gdzie według Ciebie jest granica pomiędzy oryginalnością i nietypowością imienia, a grubą przesadą, która może narazić dziecko na szykany i inne nieprzyjemności?
Nie wyobrażam sobie nadać dziecku imienia pochodzącego np. z Ameryki Południowej czy Japonii. Nie dlatego, że nie są piękne, ale dlatego, że zupełnie nie pasują do naszej kultury. Moim zdaniem granicą jest absurd, ponieważ obcobrzmiące imiona mają różnorakie znaczenie i to, co w Azji uchodzi za piękne i ulotne, u nas byłoby po prostu śmieszne.Przykład? Proszę bardzo. Sakura. Bardzo popularne imię w Japonii, tłumaczy się je jako Kwiat wiśni. Czy wyobrażasz sobie wołanie kogokolwiek " Kwiecie wiśni chodź na obiad!
Sądzisz, że dobrym pomysłem jest dopasowywanie imienia do nazwiska , aby " ładnie" brzmiało?
Jak dla mnie to bez sensu, ponieważ zarówno imię jak i nazwisko możemy zmienić. Dziwi mnie natomiast nadawanie imienia związanego z nazwiskiem, np. Bartek Bartkowicz, Andrzej Andrzejewicz to trochę takie  Masło Maślane.
Jesteś mamą dziewczynki o imieniu Klara- jaka jest historia jego nadania?
Jest tyle pięknych imion dla dziewczynek, że trudno się zdecydować. Razem z mężem prowadziliśmy batalię przez dłuższy czas. Mieliśmy zupełnie inne kryteria i pomysły. Aż w końcu nadszedł ten dzień. Otworzyłam Cień Wiatru Carlosa Ruiza Zafona i tam trafiłam na Klarę Barcelo.
Czy ktoś w rodzinie odwodził Was od tego wyboru?
Raczej nie, ale nie pamiętam też żeby ktoś zareagował z entuzjazmem.
Czy małej Klarze podoba się jej imię?
Oh, zdecydowanie! Kiedy tylko może chwali się, że ma na imię Klara.
Jak na to imię reagują jej koleżanki i koledzy z klasy, może ktoś z nich także nosi imię, które obecnie jest rzadko spotykane?
Myślę, że uprzedzenia wnoszą dorośli. Jeśli nie zwróci się dzieciom uwagi na jakąś "odmienność" po prostu tego nie zauważają. Klara zawsze była Klarą i nie było to nic dziwnego.Chociaż jest jedyną dziewczynką w grupie o takim niespotykanym imieniu.
Skoro już w naszej rozmowie pojawił się temat innych dzieci, powiedz jakie było najbardziej nietypowe imię dla dziewczynki, z którym się spotkałaś i co pomyślałaś słysząc je?
Chyba nie było takiego imienia. A raczej pewnie było jakieś niespotykane, ale po prostu tego nie pamiętam. Dzieci uczą się patrząc i naśladując dorosłych, dlatego sama też staram się nie wprowadzać sztucznych podziałów. Każde imię jest piękne i ma jakąś historię dlatego nigdy nie odważyłabym się żadnego(imienia) skrytykować. 
Które z rzadziej wybieranych imion żeńskich podoba Ci się najbardziej i dlaczego? 
Klara to chyba oczywiste. A jeśli chodzi o inne imiona to podobają mi się Aniela, Aurora. Dlaczego?Nie wiem, brzmią magicznie.
Dziecko z nietypowym imieniem może czuć się wyróżnione, ale też mieć wyższe poczucie własnej wartości. Zgadzasz się z tym stwierdzeniem?
W takim przypadku chyba bardziej chodzi o wychowanie niż o imię. Jeśli będziemy wmawiać dziecku, że jest wyjątkowe, bo ma takie imię to faktycznie może mieć wyższe poczucie własnej wartości. Tylko czy budowanie poczucia własnej wartości ma polegać na wyjątkowym imieniu nadanym przez rodziców? Nie sądzę.
Moda na imię czy coś takiego rzeczywiście istnieje?
Na pewno. Z tego co wiem od paru ładnych lat z listy najpopularniejszych imion nie schodzą: Julia, Zuzanna i Amelia.
Jeśli tak to kto lub co tę modę powoduje ? 
Trudne pytanie.Wydaje mi się, że ważne jest to w jakiej kulturze i w jakich czasach zostali wychowani rodzice danego dziecka. Często jest tak, że jeśli dziewczynki dorastały myśląc, że Julia to piękne i romantyczne imię to potrzeba tego romantyzmu i melancholii determinowała późniejsze wybory. 
Jakie jest Twoje zdanie na temat nadania dzieciom imion obcego pochodzenia ? 
Nie mam nic przeciwko, większość imion i tak pochodzi ze starożytnej greki lub łaciny.  
Wymień proszę trzy plusy i trzy minusy nadania dziecku nietypowego imienia i krótko uzasadni dlaczego wybrałaś właśnie te aspekty. 
  • Piękne i unikatowe imię
  • Zazwyczaj z takimi imionami łączy się jakaś niesamowita historia
  • Łatwość w zapamiętywaniu
  • Zbyt oryginalne imię przysparza problemów urzędowych(błędy w zapisach)
  • Zerwanie z tradycją
  • Zawyżone poczucie własnej wartości. 
Tak jak wcześniej wspomniałam nietypowe imiona są piękne, mają w sobie coś obcego i tajemniczego co nas przyciąga.
W moim przypadku była to książka, ale może to być równie dobrze liść, droga, podróż. Historie nadania imienia są niesamowite.
Łatwiej zapamiętać jedną Klarę niż 3 Julki, 2 Amelki prawda? 
Mam znajomą w Urzędzie Stanu Cywilnego i wiele razy opowiadała mi jak ludzie wymyślali imiona i nawet nie potrafili ich zapisać. To sprawiało duży problem w późniejszym okresie np. podczas wypełniania dokumentów do dowodu osobistego, czy paszportu.
Mamy piękne polskie imiona i szkoda byłoby ich zatrać, ale mulitkulturowość niejako wymusza na nas otworzenie się na inne tradycje, co w rezultacie daje bardzo ciekawą mieszankę. 
Tak jak wspomniałam wcześniej takie dzieci często są albo zbyt kruche i trzymane pod kloszem, albo zbyt pewne siebie i zarozumiałe. Wyśrodkowanie tego jest bardzo trudne do zrealizowania. 
Jesteś blogerką książkową, więc zapytam czy czytałaś kiedyś jakąś książkę o imionach, którą mogłabyś polecić?
Książka o imionach... ostatnio czytałam Diunę i jestem  tak nią zachwycona , że polecam ją każdemu. A jeśli chodzi o pozostałe książki to polecam przebrnąć przez Sto lat samotności bez drzewa genealogicznego.
Na koniec możesz dodać coś od siebie, napisać o czymś o co nie zapytałam lub np. dać rady rodzicom wybierającym imię dla córki.
Jeśli mogłabym coś zasugerować to z własnego doświadczenia wiem, że nie należy kierować się tym co chcą inni.Wasz wybór będzie zawsze najlepszy.

Dziękuję Karolinie za udzielenie wywiadu i za odwagę. Była pierwszą osobą, która się zgłosiła nie znając szczegółów projektu. Jeśli ktoś z Was chciałby udzielić podobnego wywiadu o nietypowym imieniu własnym lub swojego dziecka bądź napisać na ten temat tekst gościnny zapraszam do kontaktu.
 
Udanego dnia. Anne 18. 
 

 

15 komentarzy:

  1. Klara bardzo mi się podoba! Jedno z moich ulubionych imion

    OdpowiedzUsuń
  2. Moja córka nazywa się Edytka i wielokrotnie mi odradzano wybór tego imienia. dziś, widząc jak charakterną (pozytywnie) osobą jest moja córka, utwierdzam się w tym, że mój wybór był najlepszy! Nietypowe imiona rządzą:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Na bierzmowaniu wybrałam imię Klara :) Do dziś mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo podoba mi się to imię. Rozmowa bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawe imię Klara, w moim otoczeniu żadna kobieta nie ma tak na imię.

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękne imię:) do tej pory nie znałam nikogo o takim imieniu:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawy wywiad i jeszcze ciekawszy cykl. Gratuluję pomysłu :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubię Skarby na półkach, tak więc wywiad ciekawie było przeczytać. Klara to stosunkowo rzadkie, a ładne imię. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Podoba mi się imię Klara, a wywiad też super.

    OdpowiedzUsuń
  10. Moja córka miała mieć na imię Klara, w ostatniej chwili zmieniłam zdanie. Teraz chyba żałuję!

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawa rozmowa i bardzo mi się podoba imię "Klara".

    OdpowiedzUsuń
  12. Paulina Kwiatkowska10 kwietnia 2022 14:49

    Takie nieoczywiste imiona są teraz cały czas w modzie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Klara zawsze kojarzyła mi się z "Dziadkiem do orzechów" :) To piękne imię :)

    OdpowiedzUsuń
  14. oj tak, małe dzieci bardzo szybko się uczą naśladują dorosłych, można być momenami zaskozonym:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo ciekawy wywiad. Choć akurat imię Klara na ten moment nie wydaje mi się bardzo niespotykane, wręcz coraz częściej się z nim spotykam właśnie wśród małych dziewczynek. Mam wrażenie,że zrobiło się modne.

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku. Witaj na blogu Książki Warte Przeczytania. Dziękuję, że tu zajrzałeś i przeczytałeś to, co dla Ciebie napisałam. Jeśli masz ochotę zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. Anne 18.