piątek, 3 czerwca 2016

Cykl Na imię mi #3 Roksana.

Na imię mi... co tygodniowy cykl, w którym pojawiać się będą wywiady z kobietami noszącymi nietypowe  imię lub teksty pisane przez takie właśnie osoby. Nie zabraknie także rozmów z mamami, które wybrały dla swoich córek rzadko spotykane imiona. Poznacie ich historie, przemyślenia, opinie. Zapraszam do czytania i komentowania. 

Dzisiaj kilka słów o imieniu, które w 2009 roku  zajęło 37 miejsce wśród najczęściej nadawanych  dziewczynkom. 

Pochodzenie : 
Roksana- imię pochodzące z języka perskiego, tłumaczy się je jako Jaśniejąca jutrzenka. Kobiety, które   je otrzymały świętują  1lipca. W Kościele katolickim obchodzone jest wtedy wspomnienie żyjącej w XII  wieku Błogosławionej Roksany z Bretanii.  W niektórych kalendarzach informację o imieninach Roksany możemy znaleźć również pod datą 14 września

 Znane osoby noszące imię Roksana : 
  • Roksana Brzóska (1993)- polska siatkarka
  • Roksana Jonek (1978)- Miss Polonia 1997
  • Roksana Krzemińska ( 1982)- polska aktorka filmowa i serialowa, absolwentka PWST im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.
  • Roksana (347- 310 p.n.e)- żona Aleksandra Macedońskiego
  • Roksana (ur. ok 15 r. p.n.e)-  córka Harolda Wielkiego, królewna żydowska. 

Roksana w Wielkiej Księdze Imion : 
Roksana to osoba odważna, pełna wdzięku, zapału, zawsze gotowa do działania  i walki o szczęście. Kobieta sukcesu, lubiąca aktywne spędzanie czasu , otaczająca się sporym gronem znajomych. Gotowa nieść pomoc innym, podejmować ryzyko i  stawiać czoła problemom. Chociaż częściej słucha serca niż rozumu potrafi wyjść cało z każdej opresjiOd mężczyzny oczekuje tego, że zapewni jej poczucie bezpieczeństwa,  zaopiekuje się nią , a przede wszystkim ją zrozumie.  Jest delikatna, zmysłowa, ale czasem bardzo nerwowa, dlatego wsparcie partnera jest dla niej niezwykle ważne.  Jeśli naprawdę pokocha jest wierną żoną i troskliwą matką, która niekiedy rozpieszcza swoje pociechy. W życiu zawodowym nie boi się wyzwań ani konkurencji. Mocno w siebie wierzy, ma wolę walki i umie zarazić innych pozytywną  energią.  Jest  cierpliwa, odpowiedzialna, posiada zdolności artystyczne  oraz manualne.

Tak mówi teoria, a jak jest naprawdę ?  Poznajcie Roksanę autorkę bloga Dzwoneczkowa
 
W kilku słowach :
Roksana , kobieta, mama i żona w tygodniu pełnoetatowa Pani Domu, a w weekendy pracuje zawodowo. Bloga założyła  z potrzeby kontaktu z ludźmi i dzięki niemu poznała ich wielu. Uwielbia projekty fajnych ludzi i chętnie się w nie angażuje. 

Anne 18 : Jak myślisz czy nadając dziecku nietypowe imię można je w jakimś sensie skrzywdzić? 
Roksana : Wydaje mi się, że wszystko zależy od tego jak bardzo to imię jest nietypowe. Mnie i męża denerwowały ciągłe pytania o imię na początku syna. Imię wybraliśmy mu bardzo typowe, ale praktycznie do czasu porodu odpowiadaliśmy ciekawskim, że syn będzie miał na imię Pachoniusz albo Mordechaj Takie imię zdecydowanie mogło by bardzo mocno odbić się na psychice dziecka głównie przez kolegów. Przy córce  było podobnie, sugestie imion wychodziły nam bokiem , miała być więc Biruta została Roksana. Roksana nie Roxana, Roxanna czy Roksanna , bardzo podoba mi się to imię. Przez całe swoje życie nie spotkałam zbyt wielu Roksan, a imię jest wyjątkowe i według mnie piękne.
Jaki Ty osobiście masz stosunek do swojego imienia ? 
Bardzo mi się podoba, kiedy byłam młodsza nie było łatwo, ale imię mnie zawsze wyróżniało i ułatwiało zapamiętanie mojej osoby. Mam nadzieję, że córka będzie z niego równie zadowolona. 
A czy z jego nadaniem wiąże się jakaś ciekawa historia ? 
Oj tak.   późno zabraliśmy się i za wyprawkę i wybór imienia.  Wertowaliśmy wiele razy wszystkie księgi z imionami Internety , a uciążliwość bliskich wychodziła nam bokiem. Oficjalnie była, więc Birutą, a mój mąż stwierdził, że jedyne jakie mu się podoba to po mnie Roksana. Ja bardzo chciałam Hanię i tak dostała na drugie imię. Tak na serio to do czasu przywiezienia przez męża aktu urodzenia nie byłam pewna jakie imię będzie w dokumencie. 
Jakiego zdrobnienia tego imienia używali Twoi rodzice, gdy byłaś małą dziewczynką ?
Ronia, do tej pory tak do mnie mówią, koledzy i kuzyni Roksik, Roksi. Babcie natomiast zawsze mnie i siostrę mylą i wychodzi im Aronia ( siostra Adrianna).
Szkoła podstawowa to czas kiedy koledzy i koleżanki często naśmiewają się jeśli ktoś ma rzadko spotykane imię, zdarzyła Ci się taka sytuacja ? 
Moje wywoływało zdumienie bardziej u nauczycieli niż u uczniów, nie wiem czy wynikało to z małej szkoły 50 osobowej, gdzie wszyscy znali się wcześniej, u mnie te problemy były początkowo w liceum. No i jestem rocznikiem gimnazjalnym. Tu początkowo nie były lekko ilość pytań czy rodzice są z Ukrainy i czy imię na pewno piszę się przez "ks", bo w dzienniku chyba jest błąd, albo czy nie miało być Oksana. Początki były ciężkie, ale ja je bardzo lubiłam i było niepowtarzalne. 
Wymień proszę trzy plusy i trzy minusy nietypowego imienia oraz krótko uzasadni dlaczego wybrałaś właśnie te aspekty. 

Plusy : 
  • Szybkie kojarzenie osoby z imieniem- to jak z nazwą filmy czy produkty, nietypowe nazwy zapadają w pamięć. 
  •  Kiedy ktoś mnie woła nie odwraca się 15 innych osób.
  • Dodaje pewności siebie , bo nie każdy może mieć wyjątkowe imię.
Minusy:
  • Szybkie kojarzenie- jak coś zmajstrujesz to od razu wiadomo, że jak to była Roksana i jest tylko jedna to nie wymigasz się. 
  • Problemy z nauczycielami- pisownia i przekręcenie imion, mnie zawsze wkurzały.
  • Wścibskie dzieciaki- to zasługa główie rodziców, którzy mówią swoim dzieciom , kto w ogóle mógł tak dać dziecku na imię (u mnie nie było zbyt dużo takich przypadków, ale były). 
Moda na imię, myślisz, że coś takiego rzeczywiście istnieje ? 
Tak istnieje. Pamiętam wysyp Julii i Antonin, zarówno w męskiej jak i żeńskiej wersji, co drugie dziecko ma tak samo na imię, a Piotr niby popularne imię, ale nie 6 lat temu, bo syn, ma kolegów Aleksów, Oskarów czy koleżanki Tosi i Zosie. Słysząc ilość tych samych imion tak uważam, że są mody na nie. A świeżo upieczeni rodzice chcą być przecież modni i  nadają takie nietypowe imiona jak Franek, a w piaskownicy jest kilku. Tyle jeżeli chodzi o powt do starych imion, szkoda, że wszyscy wracają do tych samych.
Jeśli tak to kto, lub co Twoim zdaniem jest tego przyczyną ? 
Przyczyną  moim zdaniem jest ślepe podążanie za trendami, sporadycznie spotykam rodziców, którzy wybrali imię, bo im się podobało, bo wiąże się z jakaś historia, zwyczajnie jest w modzie, a przecież każdy chce być modny. 
Na co dzień jesteś mamą dziewczynki, która nosi takie samo imię jak Ty. Dlaczego zdecydowałaś się właśnie na nie ? 
Zdecydował mój mąż, a ja lubiąc swoje imię nie protestowałam. Wybraliśmy jej drugie żeby jeżeli podrośnie i jej się nie będzie podobało mogła używać tego drugiego Hania. Brakowało nam pomysłu pomimo poszukiwań na fajne, nieszablonowe imię. A jak pisałam ja  nie spotkałam na swojej drodze wielu współimienniczek. 
Jako mama spróbuj odpowiedzieć ile prawdy jest w stwierdzeniu, że dziecko z nietypowym imieniem ma wyższe poczucie własnej wartości i jest bardziej lubiane przez rówieśników. 
Z wyższym poczuciem własnej wartości się zgadzam mimo, że  dostaję kopniaki od losu jako mama i osoba z nietypowym imieniem wydaje mi się, że jest to możliwe, bo  nas wyróżnia z otoczenia. A wyróżnianie się zawsze niesie ze sobą coś jeszcze i tylko od nas zależy jak to ukierunkujemy. Bardziej lubiane przez rówieśników ?  Moim zdanie nie, to zależy od charakteru, a tego z imieniem nie nabieramy. 
Jako, że każdego dnia spotykasz się z wieloma mamami mogłaś natrafić na dzieci z oryginalnym imieniem. Które z nich najbardziej ci się spodobało i dlaczego ? 
Zaskakuje mnie prawie każdego dnia kombinowanie z pisownią imion Angelika, Alex, David. Przyznaję, że nie bardzo mi się to podoba, ale to już pomysł rodziców. Najbardziej nietypowe w Polsce Zorianna, bardzo mi się podoba i spotkałam je raz. 
Na swoim blogu oprócz przepisów, porad zamieszczasz także pomysły na gry i zabawy z maluchami, wymyślisz kiedyś taką związaną z imionami ? 
No i tu muszę ci podziękować. Często bawimy się w słowotwórstwo, ale zabaw z imionami jeszcze nie było.   
W Wielkiej Księdze Imion czytamy, że " Roksana to osoba pełna zapału, potrafiąca pracować z ludźmi, ktoś kto jest odpowiedzialny, wrażliwy i bardzo aktywny. Choć cieżko znosi krytykę nie pokazuje tego". Myślisz, że ten opis pasuje do Ciebie ? 
Idealnie, podobno nie pokazuje , że boli mnie krytyka i od razu zakładam pancerzyk, który ciężko jest przebić. Jestem zbyt aktywna, zbyt chętnie pracuję z ludźmi, za mocno się angażuję, zbyt dużo daję z siebie by na koniec usłyszeć , ale no się zrobiło samo , albo  no ktoś pewnie zrobiłby to lepiej. Moim talentem jest angażowanie się w czyjeś projekty przedkładając je nad swoje, bo uwielbiam pracę z ludźmi, która niestety ma różny skutek. 
Jeśli chcesz dodać coś jeszcze, o co nie zapytałam wcześniej, to właśnie teraz masz na to szansę. 
Wydaje mi się, że napisałam aż za dużo. 
Dziękuję za wywiad.   



 
    
 
      
 
 
     

5 komentarzy:

  1. Hmm, "Julii" cąły czas jest duzo ;) bardzo ciekawy wywiad, Rokasna jest przesympatyczna ;) pozdrawiam i zapraszam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie mam w swoim kręgu znajomych żadnej Roksany, ale przyznam, ze to imię szalenie mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń
  3. Osobiście chciałam także dać drugiej corci ale na koniec zmieniliśmy :-) :-) śliczne imię Monika Flok

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku. Witaj na blogu Książki Warte Przeczytania. Dziękuję, że tu zajrzałeś i przeczytałeś to, co dla Ciebie napisałam. Jeśli masz ochotę zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. Anne 18.