niedziela, 21 marca 2021

Kultura w dobie pandemicznych obostrzeń czyli filmy i teatr online

Drodzy Czytelnicy. Ze względu na pogarszającą się sytuacje epidemiczną od 20 marca do 9 kwietnia kina, teatry i inne instytucje kultury znowu zostały zamknięte. Miłośnicy filmu i teatru po raz kolejny muszą czekać na możliwość obejrzenia spektaklu na żywo czy filmu na dużym ekranie. Na szczęście  wciąż jest możliwość oglądania filmów w serwisach streamingowych czy sztuk teatralnych online. 

W dzisiejszym poście pokażę Wam gdzie i za ile możecie to zrobić. Wpis ten będzie podzielony na dwie części.  Pierwszą poświęcę filmowi, drugą spektaklom teatralnym dostępnym za darmo bądź tym, za których obejrzenie trzeba zapłacić. Zainteresowani ? Jeśli tak zapraszam do dalszej lektury. 

Filmy


źródło

Platformy takie jak:  HBO Go, Netflix, Player czy VOD mają w swojej ofercie mnóstwo tytułów. Pojawia się tam coraz więcej polskich produkcji. W lutym na Player trafiła czwarta część kultowej serii Listy do M. Za  niewielką opłatą tj. od 5 zł można ją obejrzeć tutaj

W serwisie Netflix w ostatnim czasie pojawiły się  między innymi : Mayday z Piotrem Adamczykiem, Hejter z Maciejem Musiałowskim i Agatą Kuleszą czy filmy Bad Boy i Pętla Patryka Vegi. 29 marca na tej platformie premierę będzie miał kolejny polski film Fisheye  w reżyserii Michała Szcześniaka. Główne role zagrali w nim Julia Kijowska, Wojciech Zieliński i Piotr Adamczyk. 

Netflix to też mnóstwo świetnych filmów zagranicznych. Warto zwrócić uwagę na Cząstki Kobiety. Za rolę w tej produkcji Vanessa Kirby została nominowana do Oscara. Dobre recenzje zbierają też produkcje takie jak Bal czy O wszystko zadbam. Od siebie gorąco polecam dramat dla młodzieży Trzy kroki od siebie nakręcony na podstawie powieści o tym samym tytule. Więcej napiszę o nim w najbliższym Kąciku Filmowym. 


Teatr online

Teraz kilka słów o spektaklach teatralnych online. Najpierw o tych dostępnych za darmo w serwisie YouTube. Lista jest całkiem spora. Ja wybrałam tylko kilka:

  • Na czworakach oraz Pan Jowialski- spektakle Och Teatru i Teatru Polonia dostępne do kwietnia 2021 tutaj
  • Czarne serca- spektakl Teatru  Kamienica w Warszawie zrealizowany w ramach programu Kultura w Sieci. Klik 
  • Na pełnym morzu- jednoaktowa sztuka Sławomira Mrożka  przygotowana w ramach Mobilnego Centrum Kultury ze środków Narodowego Centrum Kultury.Klik
  • Kwarantanna- komedia o pandemii. Teatr Telewizji online. Projekt  dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu  Kultura w Sieci. Klik 
  • Emigranci- dramat Sławomira Mrożka w wykonaniu aktorów  Teatru Nowego z Nowego Sącza Klik
  •  Nie mów nikomu- spektakl w wykonaniu  Teatru Improwizacji Afront z Warszawy. Klik

Jeżeli szukacie spektakli dla najmłodszych i tych nieco starszych widzów zajrzyjcie do wpisu na blogu Dziecięce Inspiracje. Oto on:  Spektakle teatralne online – 15 propozycji dla najmłodszych widzów!

Polecam także spektakle Teatru Telewizji szczególnie Tamtą Twarz i Lewiatan. Znajdziecie je tutaj 

Spektakle  dostępne za opłatą

Spektakle online w cenie 30 zł oferują także np. warszawskie teatry takie jak : Kwadrat 6 Piętro czy Roma

Są to sztuki, które w poprzednich latach były regularnie grane w tychże teatrach, ale zeszły z afisza i zostały przeniesione do Internetu. Wśród tytułów są między innymi : Ożenek, Bóg Mordu,  Teatru 6 Piętro, Roma i Julian, Ciotka Karola 3.0 Teatru Kwadrat czy głośny musical Piloci  Teatru Muzycznego Roma.

27 marca obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Teatru. Może warto z tej okazji obejrzeć jakąś sztukę ? YouTube i inne platformy dają nam taką możliwość.  Skorzystacie z okazji i z któreś z moich inspiracji.   Zdecydowanie warto.

Mam nadzieję, że Was nie zanudziłam, a moje filmowe i teatralne propozycje okażą się przydatne w czasie kolejnego lockdownu.  Ja sama kilka z prezentowanych produkcji filmowych już obejrzałam. Inne mam w planach. Jeżeli chodzi o teatr to oglądam tylko  bezpłatne spektakle. Jednak może ktoś z Was skusi się na te płatne.  Są one gratką dla prawdziwych fanów tej dziedziny kultury,

 Miłego oglądania i udanego dnia. Anne 18.


 

27 komentarzy:

  1. Już dawno wykupiłyśmy sobie abonament na vod, Player, CDA. Pierwsze miesiące są tanie, więc warto skorzystać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja chyba "przygodę " z Playerem zacznę od wspomnianych wyżej Listów do M 4. Co prawda nie mają najlepszych recenzji, ale ja i tak jestem ich ciekawa.

      Usuń
    2. Mi akurat specjalnie film nie przypadł do gustu, ale zbiera różne opinie.

      Usuń
  2. Warto oglądać spektakle online. To naprawdę świetna alternatywa na dzisiejsze czasy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie. Ja generalnie bardzo rzadko mam możliwość żeby wybrać się do teatru, więc dla mnie takie bezpłatne spektakle online to idealne rozwiązanie. Nie wychodząc z domu mogę obcować z teatrem w znakomitym wykonaniu.

      Usuń
  3. Od dłuższego czasu korzystam z netflixa, playera...
    Ale na koncert bym poszła...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak. Netflix to cudowny wynalazek na ten pandemiczny czas. Ja na koncerty nie chodzę, ale przed pandemią często chodziłam do kina na polskie filmy. W 2019 roku byłam na aż dziesięciu. W 2018 też na kilku.

      Usuń
  4. Chętnie bym wzięła udział w spektaklu online, co prawda, to nie to samo, co w prawdziwym teatrze, ale zawsze przyjemna rozrywka. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A na filmy wciąż brakuje mi czasu, choć ostatnio jakby coś drgnęło w tym temacie, co dobrze rokuje na przyszłość. :)

      Usuń
  5. Korzystam z HBO go i VOD, dzięki za pozostałe rekomendacje.

    OdpowiedzUsuń
  6. Korzystam ze wspomnianych platform, ale chciałabym już pójść normalnie do kina lub na kawę.

    OdpowiedzUsuń
  7. strasznie żałuję, że nie mogę znaleźć czasu na jakiś spektakl, ale dobrze, że są one teraz dostępne online

    OdpowiedzUsuń
  8. Sama nie czuję tego klimatu, gdy oglądam spektakl online, ale jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma :).
    Natomiast chętnie ogladam z córką, która w teatrze ani w kinie nie wysiedzi, więc robi sobie namiastkę w domu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, masz rację, to namiastka spektaklu na żywo, brak w niej tej charakterystycznej otoczki, ale tęsknota za teatrem sprawia, że dopuszczamy i taką formę rozrywki. :)

      Usuń
    2. Fakt to tylko namiastka, ale gdyby nie spektakle w Internecie nie obejrzałabym wielu spektakli z repertuaru warszawskich teatrów. Np. na kanale Teatru Capitol od wczoraj do 2 kwietnia w ramach Youtube Dni Kultury dostępny jest świetny spektakl Wykrywacz kłamstw. Polecam miłośnikom komedii. Kapitalna rola Kacpra Kuszewskiego.

      Usuń
  9. Od 26 do 28 marca 2021 odbędzie się druga edycja festiwalu Youtube Dni Kultury. W ciągu trzech dni będzie można zobaczyć 30 spektakli online, wywiadów, z twórcami i materiałów zza kulis. Więcej szczegółów tutaj : https://polska.googleblog.com/2021/03/spektakle-online-emocje-na-zywo-po-raz.html?fbclid=IwAR1RH-ncLPmuP4bLd_RhWdXdWBJFVd2l

    OdpowiedzUsuń
  10. Mamy netflix o ostatnio kupiłam Playera. Chyba nigdy nie oglądałam tyłu seriali co teraz. Brakuje mi jednak wyjść do teatru. Bywaliśmy raczej regularnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro tęsknisz za teatrem na pewno spodobają Ci się Youtube Dni Kultury. Ponad 30 spektakli w 3 dni + wywiady i materiały zza kulis. Wszystko od 26 do 28 marca. Wiadomo, że to nie to samo, co sztuka na żywo, ale rzeczywistość jest jaka jest. Szczegóły tutaj : https://e-teatr.pl/internet-2-festiwal-online-youtube-dni-kultury-od-piatku-10270

      Usuń
  11. Mamy netflix o ostatnio kupiłam Playera. Chyba nigdy nie oglądałam tyłu seriali co teraz. Brakuje mi jednak wyjść do teatru. Bywaliśmy raczej regularnie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Mamy netflix o ostatnio kupiłam Playera. Chyba nigdy nie oglądałam tyłu seriali co teraz. Brakuje mi jednak wyjść do teatru. Bywaliśmy raczej regularnie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzięki za polecajki :) szkoda, że do kin nie można iść, ale zawsze pozostają serwisy streamingowe, choć ciągnie już do normalności

    OdpowiedzUsuń
  14. Warto teraz korzystać z platform z serialami i filmami, niektóre kosztują grosze.

    OdpowiedzUsuń
  15. Super, że dzielisz się z nami informacjami kulturalnymi. Bardzo brakuje mi teatru i filmu na dużym ekranie. Zainteresowały mnie też spektakle teatralne dla najmłodszych, więc zerknę na drugi wpis!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wpis, do którego link podałam nie jest mojego autorstwa. Pochodzi z bloga Dziecięce Inspiracje. Po prostu uznałam, że warto go polecić.

      Usuń
  16. Teatr online to jednak nie to samo,brakuje tego specyficznego klimatu - ale wiadomo,że pewnych rzeczy się nie przeskoczy i trzeba jakoś sobie radzić,czekając na lepsze czasy.

    OdpowiedzUsuń
  17. To branże, które bardzo mocno ucierpiały. Jednak nie ma to jak obejrzeć spektakl na żywo.

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku. Witaj na blogu Książki Warte Przeczytania. Dziękuję, że tu zajrzałeś i przeczytałeś to, co dla Ciebie napisałam. Jeśli masz ochotę zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. Anne 18.