piątek, 2 lutego 2018

Okiem studenta i absolwenta Reaktywacja i nowa formuła cyklu. Kilka słów o filologii polskiej

Kilka dni temu zamknęłam projekt Edukacja XXI wieku blaski i cienie progi i bariery, ale z drugiego cyklu o tematyce edukacyjnej nie zamierzam rezygnować. Jako, że do matur pozostało jeszcze tylko kilka miesięcy postanowiłam reaktywować cykl Okiem studenta i absolwenta. Znowu będę  "pokazywać"  maturzystom i wszystkim innym zainteresowanym podjęciem studiów różne ich kierunki.  Pierwszym, przedstawionym w nowej formule będzie  jeden z najczęściej wybieranych kierunków humanistycznych. Kierunek, który kiedyś sama chciałam studiować i gdyby była taka możliwość chętnie bym się  jeszcze na niego wybrała. O jakim kierunku mowa ? Zobaczcie sami. 

fot. pixbay. com
Filologia polska - wielu młodych ludzi bardzo stereotypowo myśli, że po tych studiach można  pracować tylko jako nauczyciel języka polskiego. To nieprawda. Ich ukończenie daje wiele możliwości, bo większość uczelni z tym kierunkiem na w ofercie specjalność nie tylko nauczycielską, ale i szereg specjalności nienauczycielskich pozwalających podjąć pracę w wielu różnych instytucjach. Absolwent filologii polskiej to  nie tylko nauczyciel, ale również edytor, korektor, osoba składająca książki, pracująca w wydawnictwie, agencji reklamowej, drukarni czy bibliotece. Te studia często kończą też  ludzie , którzy potem pracują jako dziennikarze czy logopedzi.  

Licealistom i nie tylko  często wydaje się, że  do wybrania studiów polonistycznych wystarczy zamiłowanie do literatury i poezji.  Nie nie wystarczy, ba  ono nie zagwarantuje  sukcesu na nich. Te studia wcale nie są łatwe, a   niektóre przedmioty jak język starocerkiewno- słowiański  mogą straszyć samą nazwą.
O polonistyce słów kilka


Gdzie można studiować polonistykę ? 
  • Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie
  • Akademia Pomorska w Słupsku,
  • Akademia Techniczno- Humanistyczna w Bielsku- Białej  
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
  • Państwowa Wyższa Szkoła Wschodnioeuropejska w Przemyślu
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jakuba Pardyża w Gorzowie Wielkopolskim 
  •  Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. S.Pigonia w Krośnie
  •  Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmnie
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie
  •  Podhalańska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w  Nowym Targu
  • Wyższa Szkoła Przymierza Rodzin w Warszawie
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Klik
  • Uniwersytet Jagieloński w Krakowie Klik 
  • Uniwersytet im. Jana Kochanowskiego w Kielcach  Filia w Piotrkowie Trybunalskim. 
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  •  Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Przyrodniczo- Humanistyczny w Siedlcach
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Uniwersytet Technologiczno- Humanistyczny im. Kazimierza Piławskiego w Radomiu
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski Klik
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Uniwersytet Łódzki     
Czy warto studiować polonistykę?
Nie jestem absolwentką tego kierunku, więc  wszystkich zainteresowanych odsyłam do tekstów osób, które posiadają takie wykształcenie,  i które o swoich studiach opowiadały między innymi na blogach:
 
Do tej pory cykl nie cieszył się dużym zainteresowaniem , dlaczego więc do niego wracam ? Bo uważam, że mimo wszystko komuś może się przydać. Myślę, że wciąż wielu z tych, którzy za chwilę będą zdawać egzamin dojrzałości nie wie co studiować. Jeśli znajdzie się choć jedna osoba , której ta baza linków, filmów i informacji pomoże podjąć tak ważną edukacyjną decyzję to będzie to mój mały sukces. 
Wiem, że wśród czytelników tego bloga są studenci i absolwenci polonistyki. Kochani podzielcie się swoimi doświadczeniami w komentarzach. To też może pomóc maturzystom i nie tylko.  Anne 18.
  
 

4 komentarze:

  1. Może to byc ciekawy cykl. Ja jestem już prawię dekadę po szkole średniej, na studia nie poszłam, ponieważ nie wierzyłam w swoje możliwości i bałam się, że nie dam sobie na nich rady, a chciałam iść na filologię... angielską. Tylko z tego względu, że lubię ten jezyk i chciałabym się go nauczyć. Niestety studia nie uczą języka jako tako. (tak przeczytałam) tam idzie się już z wiedzą i to niemałą więc odpuściłam. A nie mam zamiaru iść na coś czego nie lubię, będę się męczyć, a niejednokrotnie jeszcze płacić...

    OdpowiedzUsuń
  2. Filologia Polska. <3 Kierunek przed którym broniłam się rękami i nogami, a potem byłam zachwycona, że go wybrałam.
    Cykl przydatny, pamiętam, że kiedy ja wybierałam studia, czułam się trochę, jakbym błądziła we mgle - dobrze, że gdzieś jest miejsce w którym można znaleźć wszystkie potrzebne informacje i linki. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Filologia Polska zawsze mi się podobała, tym bardziej ,że można pracować w różnych branżach :-)

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku. Witaj na blogu Książki Warte Przeczytania. Dziękuję, że tu zajrzałeś i przeczytałeś to, co dla Ciebie napisałam. Jeśli masz ochotę zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. Anne 18.