piątek, 26 października 2012

68. Paulo Coelho Alchemik.



Paulo Coelho Brazylijczyk , którego nikomu przedstawiać nie trzeba.  Jedni go  uwielbiają  twierdząc  iż jest świetnym pisarzem, drudzy  natomiast uważają , że sentencje , które pojawiają się w jego dziełach są wyssane z palca i brzmią jak pseudofilozoficzny wywód.  Ja nalezę do tej pierwszej grupy.  Historia opisana w Alchemiku  początkowo wydaje się być mało interesująca. Bohaterem powieści jest młody pasterz o imieniu Santiago wędrujący wraz ze swoimi owcami po Andaluzji. Choć jego rodzice liczyli  , że zostanie księdzem on  poszedł zupełnie inną drogą. Pewnego dnia  mężczyzna  śni o skarbie ukrytym wśród egipskich piramid . W trakcie spaceru spotyka starca, który  przedstawia  się jako Król Salem . To właśnie on  uświadamia  mu , że  wszyscy  mamy własną legendę czyli misje , która powinna zostać zrealizowana nawet  jeśli wymaga ogromnych poświęceń.  Po tej rozmowie Santiago postanawia wyruszyć na poszukiwania wyśnionego skarbu. Podczas długiej i trudnej wędrówki   poznaje  mnóstwo  różnych ludzi. Każdy z nich inaczej patrzy  na świat i na swoje życie. Bohater zaczyna obracać się w zupełnie innym kręgu niż dotychczas. Spotkania te są dla pasterza pewnego rodzaju lekcją i drogowskazami . Pomagają mu odnaleźć coś znacznie cenniejszego niż skarb. O wiele ważniejsze jest to, że Santiago znalazł swój życiowy cel -idee , której mógłby się poświęcić. 
Utwór Coelho można nazwać  powieścią parabolą, ponieważ jego treść ma charakter uniwersalny .Pełno tam  metafor , symboli czy rozmaitych alegorii . Każdy  z nas jeśli tylko chce może utożsamiać się z główną postacią. Wszyscy musimy w pewnym momencie dokonać wyboru , mamy marzenia, cele do, których dążymy. Ludzie , których spotkamy mogą pomóc podjąć decyzje , ale ostatnie słowo zawsze należy do nas . To my decydujemy o tym czy wykorzystamy rady i wskazówki. Brazylijski autor pisze o sprawach istotnych, które nie są nam obce. Jednak bardzo często o nich zapominamy.  Opowiadając o dziełach tego autora należy również napisać o  stylu i  języku  jakim się posługuje Wychodzi on z założenia, że  to co najważniejsze musi być przekazane tak aby wszyscy to zrozumieli. Dlatego nie używa skomplikowanych słów ani żadnych skrótów myślowych.  Alchemik jest jedną z tych powieści, która pozwala zorientować się czy styl  pisarza/ pisarki  nam odpowiada. Po lekturze tej  książki   czytelnik  może polubić twórczość  Coelho  , albo nigdy więcej nie sięgać po jego utwory.

17 komentarzy:

  1. Niestety autor nie przemawia do mnie swoją twórczością. Zatem pass.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam bardzo dawno temu, ale jakoś niespecjalnie mi przypadła do gustu. Nawet w czasach, kiedy zdarzało mi się czytać książki Coleho, wolałam inne pozycje np. "Weronika postanawia umrzeć".

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam wiele książek tego autora. Ta podobała mi się tak średnio, zdarzały się perełki i kompletne gnioty ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Gdyby "Alchemik" był moją pierwszą książką Coelho to pewnie więcej bym nie kupiła jego utworów. Na szczęście nie był pierwszy.

    OdpowiedzUsuń
  5. Do Coelho nic nie jest w stanie mnie przekonać :P

    OdpowiedzUsuń
  6. Zgadzam się z Twoją opinią w zupełności. ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Posobnie do AnnRK uwielbiam "Weronika postanawia umrzeć" i to byłoby tyle, jeśli chodzi o Coelho :) Może jeszcze w przyszłości sięgnę po jego książki? Kto wie?

    OdpowiedzUsuń
  8. Niestety, ale nie przepadam za Coelho i chyba nic nie zmieni mojego zdania na jego temat.

    OdpowiedzUsuń
  9. Z wszystkich jego książek, ta najmniej mi się podobała. Zdecydowanie lepsza była Demon i panna Prym, czy Weronika.

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam "Alchemika" dwukrotnie, a do tego mam za sobą jeszcze kilka książek jego autorstwa. Jedne są lepsze, inne gorsze, ale nie czuję się uprzedzona do Coelho tak, jak niektórzy.

    OdpowiedzUsuń
  11. recenzję Weroniki można przeczytać tutaj : http://anne18-recenzentka.blogspot.com/2011/10/7-paulo-coelho-weronika-postanawia.html

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam dawno temu,jednak jakoś nie dopatrzyłam się niczego wybitnego w tej książce. Może wtedy mniej z tej opowieści rozumiałam ? Nie wiem.
    Zapraszam do mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Dokładnie Zgadzam się w zupełności. Dla mnie ta książka była pierwszą, po jaką sięgnęłam poznając twórczość Coelho. Potem były następne tytuły.

    OdpowiedzUsuń
  14. Miło się czyta kolejną Twoją recenzję Aniu.
    Czytałam kiedyś tego autora dwie książki i dotarłam w obu do połowy po czym przestałam czytać.
    Pozdrawiam ciepło.
    Justyna G.

    OdpowiedzUsuń
  15. Moje koleżanki ją czytały i powiedziały zdecydowane NIE dla tego autora, ale ja naprawdę polubiłam tę książkę, może jakaś dziwna jestem ale mi się bardzo podobała <3

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku. Witaj na blogu Książki Warte Przeczytania. Dziękuję, że tu zajrzałeś i przeczytałeś to, co dla Ciebie napisałam. Jeśli masz ochotę zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. Anne 18.