czwartek, 3 września 2015

100 książek, które trzeba przeczytać wg. czytelników i klientów Empiku.

Witajcie w czwartek.  Dziś mam dla Was coś ciekawego , a mianowicie ranking książkowy stworzony przez  czytelników. Przez jakiś czas w ramach akcji Empiku 100 książek, które trzeba przeczytać  wszystkie mole książkowe mogły oddawać głosy na rozmaite powieści. Tak powstał ranking, który za chwilę zaprezentuje.  Sama oddałam głosy na kilka tytułów z licealnego kanonu lektur szkolnych, więc mam jakiś swój minimalny udział w kształcie listy. Postanowiłam pójść w ślady Małgosi z bloga Blask Książek , która  wstawiła ranking  zaznaczając przeczytane pozycje. Ja pogrubioną  i czarną  czcionką oznaczyłam książki, które już za mną  natomiast na czerwono pogrubiłam powieści, które chcę  przeczytać. Jeszcze nie wiem kiedy, ale chcę. 

1. Rowling Joanne K. - "Harry Potter" 
2. Korsak Krzysztof - "Jestem kibolem" 
3. De Saint-Exupery Antoine - "Mały Książę" 
4. Dawkins Richard - "Samolubny gen" 
5. Bułhakow Michaił - "Mistrz i Małgorzata"
6. Rand Ayn - "Źródło" 
7. Tolkien John Ronald Reuel - "Władca Pierścieni"  
8. Czarnecki Mateusz - "Otwórz oczy, zaraz świt"
9. Collins Suzanne - "Igrzyska śmierci" 
10. Schmitt Eric-Emmanuel - "Oskar i Pani Róża"
11. Dostojewski Fiodor - "Zbrodnia i Kara"
12. Andrzej Sapkowski - "Wiedźmin"
13. John Green - "Gwiazd naszych wina"
14. George Orwell - "Folwark zwierzęcy" 
15. Montgomery Lucy M - "Ania z Zielonego Wzgórza" 
16. Orwell George - "Rok 1984" 
17. Glukhovsky Dmitry - "Metro 2033"
18. Zafon Carlos Ruiz - "Cień wiatru" 
19. Jane Austen - "Duma i uprzedzenie" 
20. Stephen King - "Zielona mila" 
21. Zusak Markus - "Złodziejka książek" 
22. Tolkien John Ronald Reuel - "Hobbit"
23. Salinger J. D. - "Buszujący w zbożu"
24. Kamiński Aleksander - "Kamienie na szaniec
25. Lindgren Astrid - "Dzieci z Bullerbyn"
26. Mario Puzo - "Ojciec chrzestny"
27. Bolesław Prus - "Lalka" 
28. Riordan Rick - "Percy Jackson i bogowie olimpijscy" 
29. Marquez Gabriel Garcia - "Sto lat samotności" 
30. Larsson Stieg - "Millenium. Trylogia"
31. Agnieszka Lingas-Łoniewska - "Bez przebaczenia"
32. Piotr C - "Pokolenie Ikea" 
33. William Shakespeare - "Romeo i Julia", "Hamlet", "Makbet"
34. Martin George R. R - "Pieśń Lodu i Ognia" 
35. Kesey Ken - "Lot nad kukułczym gniazdem"
36. Lewis C.S. - "Opowieści z Narnii"
37. James E L - "Pięćdziesiąt twarzy Greya" 
38. Nałkowska Zofia - "Medaliony"
39. Tołstoj Lew - "Anna Karenina" 
40. Clare Cassandra - "Dary Anioła"
41. Eco Umberto - "Imię róży"
42. Boyne John - "Chłopiec w pasiastej piżamie" 
43. Lee Harper - "Zabić drozda" 
44. Christiane F - "My dzieci z dworca zoo"
45. Reichter Nina - "Ostatnia spowiedź"
46. Zdanowicz Władysław - "Misjonarze z Dywanowa"
47. Piotr C -"Pokolenie Ikea. Kobiety"
48. Bronte Emily - "Wichrowe wzgórza"
49. Rand Ayn - "Atlas zbuntowany"
50. Burnett Frances Hodgson - "Tajemniczy ogród"
51. Fitzgerald F. Scott - "Wielki Gatsby"
52. Cecelia Ahern - "Love Rosie" 
53. Andersen Hans Christian - "Baśnie"
54. Collen Hoover - "Hopeless"
55. Gayle Forman - "Zostań jeśli kochasz"
56. Piotr Adamczyk - "Pożądanie mieszka w szafie"
57. Witold Gombrowicz - "Ferdydurke
58.  Heller Joseph - "Patagraf 22"
59. Szmidt Robert J - "Szczury Wrocławia"    
60. Kopiasz Klaudia - "W głąb lawendowych uliczek"
61. King Stephen - "Lśnienie" 
62. Cichowski Rafał - "2049" 
63. Nicholas Sparks - "I wciąż ją kocham" 
64. Piotr Adamczyk - "Dom tęsknot"
65. Haner K.N. - "Na szczycie"
66. Adam Mickiewicz - "Pan Tadeusz" 
67. Spadło Krzysztof - "Skazaniec" 
68. Roth Veronica - "Niezgodna" 
69. Daugherty C.J. - "Wybrani"
70. Nabokov Vladimir - "Lolita
71. Zdanowicz Władysław  - "Misjonarze z Dywanowa. Polski Szwejk na Misji w Iraku"
72. Milne Alan Alexander - "Chatka Puchatka"
73. Remarque Erich Maria - "Na zachodzie bez zmian"
74. Nicholas Sparks - "Pamiętnik" 
75. Kundera Milan  - "Nieznośna lekkość bytu"
76. Darda Stefan - "Czarny wygon. Słoneczna dolina"
77. Coelho Paulo - "Alchemik"
78. Wiśniewski Janusz L. - "Samotność w sieci"
79. Szmidt Robert J. - "Apokalipsa według Pana Jana"
80. Tyl Aleksandra - "Magiczne lato"
81. Capote Truman - "Śniadanie u Tiffany'ego"
82. Kubacka Martyna - "Bezczelna" 
83. Sakowicz Anna - "Szepty dzieciństwa"
84. Wharton William - "Ptasiek"
85.  Milne Alan Alexander - "Kubuś Puchatek" 
86. Szmidt Robert J. - "Samotność anioła zagłady"
87. Comello Lodovica - "Cała reszta nie ma znaczenia"
88. Cass Kiera - "Rywalki"
89. Sender Piotr - "Bóg nosi dres"              
90. Dickens Charles - "Opowieść wigilijna" 
91. Saramago Jose - "Miasto ślepców"
92. Huxley Aldous - "Nowy wspaniały świat"
93. Herbert Frank - "Kroniki Diuny"    
94. Doyle Arthur Conan - "Sherlock Holmes" 
95. Brown Dan - "Kod Leonarda da Vinci" 
96. Glukhovsky Dmitry - "Futu.re" 
97. Spadło Krzysztof - "Skazaniec. Tom 2" 
98. Meyer Stephenie - "Intruz" 
99. Wilde Oscar - "Portret Doriana Greya" 
100. Marquez Gabriel Garcia - "Miłość w czasach zarazy" 

Podsumowanie : 
Przeczytane  27/ 100
Planuję przeczytać 15/ 83 

Jak bardzo  i czy w ogóle ta lista mi się podoba ? Powiem tak jest całkiem niezła, ale chciałabym zobaczyć tu więcej klasyki zarówno polskiej jak i zagranicznej. Zastanawiam się co w tym zestawieniu robią takie tytuły jak : "Igrzyska śmierci, "Pięćdziesiąt twarzy Greya" czy "Intruz. Czy to naprawdę jest, aż tak wartościowa literatura ? Moim zdaniem nie. Ja się pytam gdzie jest fenomenalna Dżuma Camusa, nagrodzeni Noblem Chłopi Reymonta, wojenne Opowiadania Borowskiego czy trylogia Henryka Sienkiewicza? To się powinno czytać , a nie jakieś erotyki bez głębszego przesłania. Jak to mówią ilu ludzi tyle zdań i opinii. Wszystkim nigdy się nie dogodzi. Trzeba wziąć poprawkę na to, że jest to lista tworzona przez czytelników, a jak wiadomo gusta bywają różne. Klasyka polska to w większości lektury szkolne, a tych głosujący gimnazjaliści/ licealiści czytać nie lubią. Kolejność na tej liście też pozostawia wiele do życzenia. Kilka/ wszystkie zaznaczone na czerwono powieści na pewno kiedyś zrecenzuję. Lubię tego typu zestawienia, ale nie traktuję ich jak wyrocznię. 
Na koniec zestaw pytań do Was, który mam nadzieję  będzie pretekstem do rozpoczęcia ciekawej  i kulturalnej dyskusji.
1. Podoba Wam się ta lista, dlaczego tak/ nie ? 
2. Jakie książki byście z tej listy usunęli bądź na niej zamieścili ?
3. Którego tytułu polskiego/ zagranicznego brakuje tu najbardziej i dlaczego ? 
4. Ile pozycji z listy przeczytaliście ?
5. Zamieścicie taki ranking u siebie na Blogu?
 
 Czytelnicy i Czytelniczki,  Panie i Panowie, Dziewczyny i Chłopaki liczę na Was. Zatem klawiatury w dłoń i do dzieła. 
 Źródło zdjęcia

18 komentarzy:

  1. Lista mi się nie podoba, bo widziałam, jak się zmieniała... jak można było głosować kilka razy na jedną powieść, wystarczyło odświeżyć stronę... Toteż dlatego kompletnie nie przykładam do niej znaczenia ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ta lista jest nieco dziwna, (choć nie twierdzę, że jest zła). Niektóre pozycje mnie zdziwiły, inne aż przeraziły. Kilka z nich przeczytałam. Z jednej strony cieszę się, że nie ma tu samych lektur szkolnych, bo tak naprawdę po co? Lektury są przerabiane w szkołach i kto miał je przeczytać już dawno to zrobił, choć zgodzę się z Tobą, że są takie które wręcz wypada znać. Z tym, że ta lista, z tego co czytałam, jest elementem akcji promującej czytelnictwo, a niestety, ale jeśli ktoś nie przeczytał w ciągu ostatniego roku, czy dwóch żadnej książki, to nie wydaje mi się, aby np. twórczość Sienkiewicza, która bywa ciężka w odbiorze, zmieniła nastawienie do czytania takiej osoby. Wydaje mi się, że cała akcja miała raczej pokazać, że są ciekawe, wartościowe książki, również spoza klasyki. Ja osobiście cieszę się, że na liście znaleźli się Larsson i Brown, a także "Chłopiec w pasiastej piżamce", ale nie mam pojęcia, co robi tu np. "Pięćdziesiąt twarzy Greya"

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja w ogóle nie zwracam uwagi na takie listy książek, bowiem czytam to, na co mam ochotę i co chcę przeczytać. Ale jeśli komuś takie listy pomagają usystematyzować pewną wiedzę, czemu nie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie lubię takich list, które ''narzucają'' mi, jakie książki powinnam przeczytać, bo zawsze wybieram to, co chce, a nie to, co muszę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Aż sobie policzyłam i mi wyszło 29 :) wiadomo, że jest to ranking "typowego Kowalskiego", więc nie ma się co dziwić, że zamiast Dżumy jest tam Grey :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jakoś mimo wszystko nie mogę tego Greya znieść, ale to przez moją niechęć do wszelkiej maści erotyków.

      Usuń
  6. Oj trochę się czepiacie... nikt nie narzuca przecież kto co ma czytać :P! poza tym tak to jest, jak ludzie głosują to robi się bardziej ranking najpopularniejszych książek i wiadomo, że niektóre pozycje mogą się nie znaleźć. poza tym ja to bardziej traktowałem jako ciekawostkę, na co ludzie chętnie głosują, no i odkryłem kilka książek o których nie słyszałem wcześniej, więc to na plus.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie nikt nie każe brać tego rankingu tak całkiem na poważnie, swoje zdanie można wyrażać, ale gusta są różne. Fajnie, że dzięki temu rankingowi ktoś odkrył jakieś nowe tytuły.

      Usuń
  7. Z tej listy przeczytałam 25 pozycji. Jeśli chodzi o jej kształt i książki, które się na niej znalazły - niektórych w życiu nie czytałam i nie będę czytać. Tematyka i rodzaj powieści jest bardzo szeroki, bowiem każdy ma inny gust, każdy inną publikację uważa za arcydzieło. Wiele pewnie trafiło tutaj, bo są "na czasie". Mi jednak też brakuje Sienkiewicza (oraz wielu innych) czy "Dżumy", o której wspominasz i którą również uważam za fenomenalną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, że ktoś się ze mną zgadza . Teraz mi przyszło do głowy, że powinna tu jeszcze być nowela " Stary człowiek i morze".

      Usuń
  8. Niestety ostatnio mam mało czasu na książki - a czasami mam chęć siegnac po jakas fajna pozycje ;) pozdrawiam i zapraszam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Niby można się wzorować na tej liście tworząc swoją ale jak ktoś z Empiku mówił dużo pozycji wzięło się z interwencji fanów (patrz np.2),ale kilka obroniło się samo. Chyba też sobie coś wyszukam stąd.

    OdpowiedzUsuń
  10. Wyszło mi mniej więcej 28 przeczytanych, ale nigdy nie kieruję się takimi TOP co przeczytać. Czytam to na co mam ochotę. Niektóre z tych książek świadomie w życiu opuszczam i nie zamierzam czytać, niektóre może... jak kiedyś się uda albo i nie... Nie wiem. Takie listy to jak dla mnie strata czasu. Wszystko zależy od gustu, liczby kliknięć, umowy itp.
    Ale oczywiście kto ma ochotę niech się kieruje - nie potępiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. P.S. W ankiecie już głosowałam

      Usuń
    2. Dziękuję za głos. Ja również pewne tytuły świadomie omijam np. te, które wymieniłam, ale też taką typową fantastykę.

      Usuń
  11. Jak tak patrzę, to przeczytałam 32 książki z powyższej listy oraz po kilka tomów z wymienionych cykli np "Pieśń Lodu i Ognia". Nie jest więc źle :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wiele z tych książek już znam :)

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku. Witaj na blogu Książki Warte Przeczytania. Dziękuję, że tu zajrzałeś i przeczytałeś to, co dla Ciebie napisałam. Jeśli masz ochotę zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. Anne 18.