poniedziałek, 24 grudnia 2012

TOP 10 NAJLEPSZE FILMY POLSKIE.




Top 10 to akcja, przy okazji której raz w tygodniu ma blogu pojawiają się różnego rodzaju rankingi, dzięki którym czytelnicy mogą poznać bliżej blogera, jego zainteresowania i gusta. Jeżeli chcesz dołączyć do akcji - w każdy piątek wypatruj nowego tematu.
Dziś przyszła pora na ranking filmowy. Dotyczyć on będzie moim zdaniem najlepszych polskich produkcji. Nasze rodzime kino to mnóstwo naprawdę dobrze zrealizowanych filmów. Dlatego aby ułatwić sobie stworzenie rankingu postanowiłam  skupić się tylko i wyłącznie na filmach , które trafiły na ekrany w ciągu ostatniej dekady. Nie oznacza to wcale , że starsze filmy  nie przypadły mi do gustu. Wręcz przeciwnie bardzo je cenię. Przechodząc do sedna  sprawy oto mój całkowicie subiektywny ranking. 10 tytułów w przypadkowej kolejności choć tak naprawdę każdy z filmów jakie wymienię. zasługuję na pierwsze miejsce.
1. Pianista (2002r) - Myślę , że tej produkcji w reżyserii Romana Polańskiego bliżej przedstawiać nie trzeba. Jest to taki film , który każdy choć raz powinien obejrzeć. Został on bardzo dobrze zrealizowany. Jeszcze nie czytałam  książki na podstawie, której powstał ,ale zamierzam to zmienić.

2. Cześć Tereska (2001, reżyser Robert Gliński)- film oglądany przeze mnie dwukrotnie. Za każdym razem  podobne odczucia i emocje. Produkcja ta choć powstała już dość dawno  wciąż pozostaje aktualna. Mijają lata a  problemy młodych ludzi nie znikają. Dobry i warty uwagi obraz opowiadający o trudnościach z jakimi musiała zmierzyć się nastoletnia dziewczyna. 
3. Skazany na bluesa ( 2005)- film biograficzny  w reżyserii Jana Kidawy-  Błońskiego. Opowiadający o tragicznie zmarłym wokaliście zespołu Dżem  Ryszardzie  Riedlu.  Doskonała oprawa muzyczna i znakomita rola Tomasza Kota. To największe atuty tej produkcji. Jest też trochę minusów, ale o nich pisać nie będę. Liczy się to , że w końcowej ocenie jest godny obejrzenia.
4. Zmruż oczy (2003)- film , który naprawdę daje do myślenia , wbija w fotel, pozostawia po sobie jakiś trwały ślad. Genialny , fenomenalny, fantastyczny materiał do długich, ciekawych  i inspirujących dyskusji.  Gorąco polecam bo naprawdę warto. Andrzej Jakimowski reżyser oraz scenarzysta filmu wykonał świetną pracę a Andrzej Chyra i Małgorzata Foremniak też wypadli bardzo dobrze.
5. Matka Teresa od kotów( 2010)- scenarzysta i reżyser Paweł Sala . Główną rolę w filmie, który mogłam obejrzeć na dużym ekranie wraz z moimi koleżankami i kolegami ze szkoły zagrała Ewa Skibińska( znana z roli Elżbiety w serialu Na dobre i na złe). Jest to wstrząsający obraz zbrodni jakiej dopuścili się dwaj młodzi chłopcy. Pokazuje on  okres 12 miesięcy  przed ich aresztowaniem , ostatnie dni śledztwa . Jednak wątek sensacyjny nie jest najistotniejszy. Liczy się warstwa psychologiczna, nakreślone portrety zabójców i przyszłej ofiary.
6.  Sala samobójców(2011).  Dzieło młodego reżysera Jana Komasy zbierało same pozytywne opinie , Mnie również się podobało.
7. W ciemności ( 2011). Agnieszka Holland jako reżyser to gwarancja sukcesu na skalę światową. Nominacja to Oskara mówi wszystko.  Film  powstały na podstawie powieści " W kanałach Lwowa" to ponad 2 godziny  kina na najwyższym poziomie. Szkoda , że walka o  tak prestiżową statuetkę  została przegrana ( ostatecznie wygrał irański film  pt "Rozstanie"). Produkcja naprawdę na tę nagrodę zasłużyła. Wielkie gratulacje dla wszystkich , którzy ten film tworzyli.
8. Big Love (2012)- film  wyreżyserowany przez Barbarę Białowąs bardzo pozytywnie mnie zaskoczył. Myślałam , że będzie to typowa polska  komedia romantyczna . Na szczęście  się myliłam.  Całkiem dobra gra aktorów młodego pokolenia takich jak choćby Antoni Pawlicki . Do tego niezła ścieżka dźwiękowa.
9. Dlaczego nie (2007). Komedia romantyczna w reżyserii Ryszarda Zatorskiego. Anna Cieślak, Maciej Zakościelny, Małgorzata Kożuchowska, Tomasz Kot. Taka obsada +fabuła z happy endem= przepis na kinowy przebój. Lubię ten film, większość dialogów znam na pamięć a mimo to za każdym razem oglądam go z taką sama przyjemnością.
10. Tylko mnie kochaj ( 2006) - poprzednik "Dlaczego nie". Ten  sam reżyser i główny aktor . Podobna fabuła i tak samo duży sukces .
Jak wyglądałaby Wasza lista?.





 




12 komentarzy:

  1. Pierwsze trzy pozycje znalazłyby się również na mojej liście..

    OdpowiedzUsuń
  2. 1, 2, 3, 6 - na mojej :) Do tego dorzuciłabym "Jasne błękitne okna", "Pręgi", "Dzień świra", "Symetria", "Komornik" i "Ciało" ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Skazany na Bluesa i Pianista tak!, ale resztę bym zmieniła na typowo polskie komedie te starsze i trochę nowsze :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pianista, zdecydowanie, a Tylko mnie kochaj to już nie mówię..;D Trafna lista.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawa lista :D Osobiście nie przepadam za polskimi filmami - nie wiem czemu. Są jednak takie, które bardzo mi się podobają i na mojej liście z pewnością znalazłaby się "Sala samobójców" oraz film "Tato". Może jeszcze jakieś inne, ale w tej chwili nie mogę sobie przypomnieć ^ ^

    OdpowiedzUsuń
  6. Niezbyt leżą mi polskie filmy, ale co do pianisty zdecydowanie się zgadzam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Co do "Skazanego na bluesa" - uwielbiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Hmmm widziałam "Pianistę", piękny film, zapadający w pamięci.
    Poza tym "Salę samobójców", która niestety nie przypadła mi do gustu.
    Mam też za sobą "Tylko mnie kochaj", komedia jak to komedia, na chwilę i się zapomina ;]

    OdpowiedzUsuń
  9. Wytzucilabym "Sale samobojcow", a reszta ok :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie oglądam za bardzo polskich filmów, ale przyznaję, że Pianista jest niesamowity <3

    OdpowiedzUsuń
  11. Z pewnością "Sala samobójców" (niedawno oglądałam i byłam w szoku, świetny film), dwa ostatnie też by się u mnie znalazły. Prócz tego na pewno jeszcze Lejdis i Tato.

    OdpowiedzUsuń
  12. U mnie: 1, 2, 3, 4, 6 i 8 (całkiem dużo!), chociaż ostatnie dwie propozycje lubię załączyć przy nudnym wieczorze.

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku. Witaj na blogu Książki Warte Przeczytania. Dziękuję, że tu zajrzałeś i przeczytałeś to, co dla Ciebie napisałam. Jeśli masz ochotę zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. Anne 18.