piątek, 29 lipca 2016

Edukacja XXI wieku blaski i cienie, progi i bariery- odsłona trzecia.


W trzeciej odsłonie projektu edukacyjnego chciałam podzielić się z Wami pewnym filmikiem. 
  • Kto :  Joanna Jagieło- redaktor prowadząca kursy gimnazjalne i Marek Jędryka- trener. specjalista ds. produktów cyfrowych.
  • O czym : Umiejętnościach  niezbędnych w  XXI wieku.

Najważniejsze umiejętności : 
  • Myślenie krytyczne i rozwiązywanie problemów
  • Umiejętności intrapersonalne i podejmowanie inicjatyw
  • Umiejętności interpersonalne i komunikacyjne. 
Może jestem w błędzie, ale wydaje mi się, że w dzisiejszym świecie zabija się w uczniach ich kreatywność . Dlaczego ? Szkołę opanowały testy, mnóstwo dziwacznych kluczy, w które uczeń musi się wstrzelić. Czasem bywają one naprawdę krzywdzące. Chociaż teoretycznie od ucznia powinno wymagać się jeszcze więcej niż dekadę temu to odnoszę wrażenie, że wymaga się mniej i bardzo dużo robi za niego. Za dużo. Czym  to się kończy? Tym, że uczeń nie  zawsze potrafi logicznie myśleć, tworzyć i działać. Woli zastosować wspomnianą w filmiku technikę kopiuj wklej

Owszem w jego mniemaniu odrobi zadanie domowe , ale tak naprawdę niczego się nie nauczy. Zgadzam się z tym, że nauczyciele powinni rozbudzać kreatywność i zachęcać do współpracy.  Uczeń musi wiedzieć, że to co tworzy ma jakąś wartość, potrafić dokonać właściwej oceny  stanu swojej wiedzy i dobrać odpowiednią metodę pozwalającą ją powtórzyć i poszerzyć. 
  
Na koniec powiem o tym, że mam wrażenie iż niektórzy nauczyciele czasem chcieliby przeprowadzić lekcje inaczej , ale ogranicza ich podstawa programowa, podręcznik, ilość godzin przeznaczonych na dany temat , a niekiedy także brak zainteresowania uczniów innymi formami zajęć. Trochę smutne jest to, że nauczyciele nie zawsze mogą zrealizować pomysły, które mają w głowach. Takie jest moje zdanie.
A Wy  Moi Czytelnicy wśród, których wiem, są uczniowie, a także nauczyciele rodzice, co macie do powiedzenia na poruszony dziś temat ? Zapraszam do dyskusji. Anne 18. 

8 komentarzy:

  1. W ogóle nie zauważyłam rzeczonych tendencji. Ani w szkołach, ani na studiach nikt nie blokował mojej kreatywności. Coś słaba ta "uczniowska kreatywność" skoro nauka do testów, czy jakieś egzaminy potrafią ją ukatrupić.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam to samo zdanie na temat egzaminow, edukacji... Nie wiem jak teraz wyglada matura na przyklad, ale kiedy ja pisalam, tez juz byly te klucze... ;/ pozdrawiam i zapraszam ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Też zauważyłam, że uczniowie wolą zastosować metodę kopiuj/wklej niż wykazać się odrobiną własnej kreatywności. Smutne ale prawdziwe.

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja powiem raz jeszcze - wszystko zależy od nauczyciela. Rozwiązywania testów też trzeba nauczyć, a uczeń będzie na tyle kreatywny, na ile zmotywuje go i na ile mu pozwoli nauczyciel.

    OdpowiedzUsuń
  5. im więcej się zastanawiamy, czytamy, dyskutujemy tym łatwiej nam mierzyć się z coraz trudniejszymi tematami i pojęciami. Polska szkoła niestety zbyt często propaguje odtwórcze myślenie niż własną analizę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Faktycznie, szkoła zabija kreatywność, a kto między innymi tworzy szkołę i kto jest najbliżej uczniów? Nauczyciele, i zjawisko kopiuj-wklej z internetu to wzór kopiuj-wklej wzorowany na nauczycielach, którzy kopiują i kserują odtwórcze zadania, trzymają w rękach podręczniki i klucze odpowiedzi, automatycznie tracąc autorytet wśród uczniów i jednocześnie pokazując, że odtwórczość jest OK więc nie można się dziwić czy denerwować na uczniów, którzy również idą po najniższej linii oporu. Podstawa programowa czy program w żaden sposób nie ogranicza nauczyciela - wręcz mu pomaga, dostarczając rusztowanie, na którym może budować w taki sposób jaki chce, a że przeważnie wybiera ten najłatwiejszy podany na tacy to jego decyzja.

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku. Witaj na blogu Książki Warte Przeczytania. Dziękuję, że tu zajrzałeś i przeczytałeś to, co dla Ciebie napisałam. Jeśli masz ochotę zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. Anne 18.