czwartek, 28 lipca 2016

Cykl Na imię mi. #7 Lidia.

Na imię mi...  cykl, w którym pojawiać się będą wywiady z kobietami noszącymi nietypowe  imię lub teksty pisane przez takie właśnie osoby. Nie zabraknie także rozmów z mamami, które wybrały dla swoich córek rzadko spotykane imiona. Poznacie ich historie, przemyślenia, opinie. Zapraszam do czytania i komentowania.

Dzisiaj będzie o imieniu, które nie dla każdego jest nietypowe.

Pochodzenie : 
Lidia- imię pochodzące z języka greckiego, po jakimś czasie przyjęte także przez Rzymian.

Znane osoby noszące imię Lidia : 
  • Lidia z Tiatyry- święta Kościoła Katolickiego
  • Lidia Chojecka - Leandro ( 1977)- polska lekkoatletka , biegaczka na 1500 i 3000 metrów
  • Lidia Grzesiuk ( 1942)- polska psycholog
  • Lidia Kłobucka(1932- 1995)- polska śpiewaczka operowa
  • Lidia Kmitowa (1888- 1967)- polska sprzypaczka
  • Lidia Kopania (1978)- wokalistka, reprezentantka  Polski na Konkursie Piosenki Eurowizji 2009
  • Lidia Sadowa (1985)- polska aktorka teatralna i filmowa, absolwentka PWST w Warszawie
Lidia w Wielkiej Księdze Imion :
Lidia- kobieta niezłomna, bardzo pracowita, taka, która nie zraża się niepowodzeniami. Posiada wrodzoną intuicji, potrafi trafnie ocenić ludzi. Jest osobą bardzo ciepła i serdeczną, zawsze chętnie pomaga innym, uwielbia tworzyć i podejmować ryzykowne decyzje. Zawsze można na nią liczyć. Ma wielu przyjaciół, których chętnie odwiedza i zaraża pozytywną energią.  Sprawdzi się w zawodzie aktorki, wokalistki, asystentki czy sekretarki. 
W kilku słowach : 
Lidia- studentka  wydziału wokalno- aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie.
Anne 18 : Jak myślisz czy nadając dziecku nietypowe imię można je w jakimś sensie skrzywdzić ?
Lidia: Myślę , że w dzisiejszych czasach coraz rzadziej takie sytuacje mają miejsce. Z jednej strony jest powrót starych imion takich jak Zofia, Stefan itp, natomiast z drugiej szukamy coraz to dziwniejszych, obcych, nieznanych imion. Gdzieś ten balans się zaburza, ale wiadomo, że to zależy od środowiska w jakim dziecko się wychowuje, od samego wychowania rodziców, tzw. obycia z innymi ludźmi itp. Także wydaje mi się, że mimo coraz większego wachlarzu imion w naszej kulturze , nadal może ono być pośmiewiskiem wśród młodych ludzi. 
Jaki Ty osobiście masz stosunek do swojego imienia ? 
Mnie jest w ogóle ciężko powiedzieć o moim imieniu jako o nietypowym dlatego, że  siłą rzeczy żyję z nim od urodzenia i jestem już przyzwyczajona. Moje imię jest ładne tylko jako Lidia, natomiast Lidka (jak większość do mnie mówi) jest straszne, i jego nie cierpię, a Lidzia to takie przesłodzone. Także takie trzy odcienie są i ja je tak odczuwam. 
Czy z jego nadaniem wiąże się jakaś ciekawa historia ?
Z tego, co mi wiadomo to rodzice w ostatnim możliwym momencie się na to imię zdecydowali. Miałam mieć na imię Miriam i tak już było zaplanowane, ale jakoś tak pewnie nie do końca byli pewni. Na pewno chcieli mi dać imię biblijnego pochodzenia.
Lidia brzmi trochę jak imię  królewny lub bajkowej księżniczki czy właśnie tak się czułaś jako mała dziewczynka ?
Hmm jako mała dziewczynka zdecydowanie byłam bardziej łobuzem, latającym po polu w brudnych ubraniach i ani mi w głowie były księżniczki. Nawet w 3 klasie podstawówki przygotowywaliśmy występ i każdy miał  powiedzieć dosłownie kilka słów o koledze z klasy. Zdanie o mnie brzmiało : Lidka to taki chłopak w spódnicy. Jak już wspomniałam moje imię było dla mnie tak zwyczajne jak np Kasia i nigdy go z niczym nie kojarzyłam, oprócz tego, że zdawałam sobie sprawę , iż jest mało powszechne. 
Czy w czasach szkolnych ze względu na dość oryginalne imię miałaś jakieś przywileje ?
Oj nie, nie wydaje mi się, przynajmniej ja nic takiego nie odczuwałam.
A może wręcz przeciwnie spotykały Cię nieprzyjemne sytuacje typu dziwne ksywki, ukradkowe uśmiechy itp? 
Tak, wiele osób przy przedstawianiu się zwracało uwagę na moje imię, uśmiechało się podnosząc brwi. A ksywek miałam wiele, niektóre z nich to Li, Lidiaszka,  Liliana.
A czy w czasach kiedy byłaś w liceum , w nowym środowisku czułaś, że Twoje imię jest jakimś wyjątkowym ? 
Nie przypominam sobie, natomiast na pewno ludzie czasami zwracali uwagę na moje imię poprzez komentarz w stylu : Wow jakie ładne imię, takie niespotykane, jakie dostojne imię jak z Quo Vadis itp.
Obecnie jesteś studentką krakowskiej Akademii Muzycznej, więc zapytam Ciebie jako wokalistkę, oryginalne imię przeszkadza czy pomaga artyście? Uzasadnij odpowiedź. 
Tak się trafiło, że mojej branży zazwyczaj dominują takie imiona, więc moje należy nawet do dość zwyczajnych. 
Jesteś osobą, która zna nie tylko polskie, ale i zagraniczne realia. Zdradź czy w Wielkiej Brytanii i innych krajach ludziom tak jak tu w Polsce zdarza się dziwnie reagować na imiona, które słyszą po raz pierwszy ?
No właśnie nie. Każde imię jest normalne, oni chyba po prostu nie mają takiej palety imion, do której są przyzwyczajeni, albo, która stanowi jakąś normę. Wiadomo, że są imiona mniej lub bardziej popularne, ale zdecydowanie są przyzwyczajeni do różnorodności nie tylko w obrębie imion  narodowych ale i ogólnoświatowych. 
Moda na imię, myślisz, że coś takiego rzeczywiście istnieje ? 
Tak na pewno, tak jak mówiłam na początku teraz wraca moda na staromodne imiona takie jak : Stanisław, Anna, Zofia, Franciszek. 
Co Twoim zdaniem wywołuje tę modę, otoczenie, media, a może jeszcze coś innego?
Ciężko to stwierdzić , ale wydaje mi się, że w jakimś stopniu na pewno media, na pewno też moda ubraniowa, muzyka i ogólnie świat na otaczający, który tak naprawdę my kreujemy. Wszystko to jest jak zamknięte koło, a historia lubi się powtarzać. Chociaż jak słyszę, że ludzie nazywają swoje dzieci krzesło, albo kwiatek to hmm... bez przesady. Nie rozumiem też popadania w jakieś totalne skrajności. 
Wymień proszę trzy plusy i trzy minusy nietypowego imienia i krótko uzasadni dlaczego wskazałaś właśnie te aspekty. 
Plus na pewno taki jako, że sama jestem zwolenniczką nietypowych imion uważam, że wszystko co oryginalne jest fajniejsze i ciekawsze, nawet jeśli nie ładniejsze. Nietypowe imię może bardziej określić daną osobę, może nadać jej jakiś silniejszy charakter już na starcie, może czasem pomóc w karierze, zwrócić na siebie uwagę, być bardziej zapamiętane. Minus na pewno taki, że może być ono jakiś obiektem drwin  czy odrzucenia (oczywiście mówię tu o młodszych dzieciach). Ja jako przyszła matka chciałabym swoje dziecko bardzo nietypowo nazwać, natomiast nie wiem czy do końca życia nie będzie mi tego wypominać. Jak wcześniej wspomniałam takie imię może być jakąś furtką w karierze, a tak samo może być przeszkodą w zdobyciu posady na jakiś konkretnych stanowiskach. 
Na koniec powiedz jakie imię nadałabyś swojemu dziecku i dlaczego > 
Odkąd pamiętam mojej córce chciałam dać na imię Abigail i myślę, że to się nie zmieni. Pięknie brzmi jest oryginalne, kobiece,  podniosłe i ma piękne znaczenie : Mój ojciec się uradował . Jeśli chodzi o męskie imię  to jeszcze cały czas mi się gdzieś tam zmienia, ale bardzo podoba mi się imię Josh lub Joshua.
Bardzo dziękuję Lidii za udział w projekcie i udzielenie wywiadu. Was zapraszam na kolejną odsłonę, która już za tydzień. Anne 18. 
                
 
 
      
 

3 komentarze:

  1. Nie znam w moim otoczeniu żadnej Lidii, a szkoda, bo to przepiękne imię.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mi osobiście bardziej podobają się imiona mniej spotykane od tych popularnych.

    OdpowiedzUsuń
  3. Imię Lidia jest przepiękne, natychmiast kojarzy mi się z literaturą. :)

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku. Witaj na blogu Książki Warte Przeczytania. Dziękuję, że tu zajrzałeś i przeczytałeś to, co dla Ciebie napisałam. Jeśli masz ochotę zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. Anne 18.