wtorek, 10 września 2019

Odpowiam na kolejne Wasze pytania i zapowiadam to co niebawem pojawi się na blogu

Drodzy Czytelnicy. W ostatnich dniach po raz kolejny mogliście zadawać mi pytania. Dziś na nie odpowiem, ale nie tylko. Będzie też kilka słów o tym co niebawem pojawi się na blogu. Tyle słowem wstępu. Teraz przechodzę już do tego na co czekacie najbardziej czyli do odpowiedzi na pytania, które mi zadałyście.

Paulina Wu  
Długo blogujesz- jak sądzisz, co najbardziej zmieniło się w blogosferze przez te lata ? 
Bloguję od 11 października 2011 roku, więc w przyszłym miesiącu minie osiem lat od rozpoczęcia mojej blogowej przygody. Przez ten czas w blogosferze zmieniło się bardzo, ale to bardzo dużo. Po pierwsze  tematyka blogów. Coraz mniej jest blogów typowo recenzenckich, poświęconych  literaturze czy szeroko rozumianej kulturze. Teraz prym wiodą blogi modowe, kosmetyczne, parentingowe, kulinarne, edukacyjne i podróżnicze. Na palcach jednej ręki można policzyć blogi o tematyce muzycznej czy filmowej.  

Po drugie coraz mniej osób pisze komentarze pod postami. Jeszcze kilka lat temu pod prawie każdym wpisem toczyła się  merytoryczna i ciekawa dyskusja. Teraz niestety tego nie ma. Wiele blogów, które czytałam  przez pierwsze lata blogowania już nie istnieje lub zostało zawieszonych i nie wiadomo czy ich autorzy jeszcze wrócą do pisania.  Tak zwana  " Stara Gwardia" powoli się wykrusza.

Kolejną  rzeczą, o której trzeba napisać jest to, że dzisiaj prawie każdy bloger ma swój Fan Page na Facebooku i konta na innych portalach społecznościowych takich jak np Instagram. Kiedyś tak nie było.  Parę lat temu obecność bloga na wszystkich możliwych portalach nie była koniecznością. Dziś brutalna prawda jest taka, że jeżeli  nie masz strony bloga na Facebooku  czy innym portalu grono czytelników jest dużo mniejsze niż gdybyś to konto miał. Ja takich kont nie mam i nie chcę mieć.  Dobrze jest jak jest. Oczywiście promuję swoje posty i blogi, ale nie na taką skalę jak inni blogerzy.  

Ostatnia kwestia jaką chcę poruszyć odpowiadając na to pytanie jest kwestia dotycząca samych blogerów. Wydaje mi się, że jeszcze trzy, cztery lata temu blogerzy byli dużo bardziej otwarci na współpracę Non Profit, wpisy gościnne, udział w blogowych dyskusjach, wymianach itd.  Teraz to już tak nie wygląda. Wiem z autopsji. Przez brak osób chcących podzielić się refleksjami czy wziąć udział w dyskusji  musiałam zrezygnować z dwóch ulubionych blogowych projektów  tj. Pogaduszki u Anne 18 i Okiem studenta i absolwenta.  Myślę, że ten brak chęci do blogowej współpracy wynika przede wszystkim z braku czasu. Tempo życia w dzisiejszych czasach jest zawrotne. Ludzie są tak zajęci pracą zawodową, życiem rodzinnym i związanymi z nim obowiązkami, że często nie mają nawet chwili by stworzyć post na własnego bloga  nie mówiąc już o pisaniu czegoś dla innych.  Dzisiejszy czytelnik bloga jest dużo bardziej wymagający, trudniej go zainteresować.   U wielu  zmieniło się też podejście do blogowania. Dla  sporej grupy osób  blog stał się  sposobem na zarobienie dodatkowych pieniędzy czy wręcz sposobem na życie. Teraz jest o  wiele  więcej blasków, ale i cieni blogowania takich jak np. hejt czy plagiat.  Trudno  jednoznacznie powiedzieć czy kiedyś było lepiej. Obecnie na pewno jest inaczej. Mnóstwo stron to już nie blogi a vlogi. Sporo blogów przeszło na własne domeny, dążyło do profesjonalizacji i wielu udało się ten cel osiągnąć.

Więcej na temat  zmian jakie zaszły w blogosferze w ostatnich latach przeczytacie w ostatnim poście cyklu Pogaduszki u Anne 18: Cykl Pogaduszki u Anne 18 # 6 Zmiany w blogosferze na przestrzeni ostatnich lat 

Skucińska 
Moje pytanie brzmi : Co lubisz robić? 
Pytanie bardzo ogólne. Lubię czytać książki, pisać, słuchać muzyki, oglądać polskie seriale obyczajowe,  mecze siatkówki i transmisje z zawodów Pucharu Świata w skokach narciarskich. Lubię  uczyć się nowych rzeczy, zwłaszcza języków obcych chociaż aktualnie to zaniedbałam. Lubię poznawać nowych ludzi, rozmawiać z nimi i uczyć się od nich. Uwielbiam spędzać czas z ludźmi, ale czasem jak każdy potrzebuję pobyć sama.  Bardzo lubię kiedy w moim życiu dużo się dzieje. Uwielbiam mieć masę zajęć a nienawidzę rutyny i nudy. Nadmiar wolnego czasu zdecydowanie mi nie służy.    Jak każdy lubię odpoczywać, ale niezbyt długo.

O tym co najczęściej oglądam w telewizji przeczytasz w poście 15 filmowo- telewizyjnych faktów o mnie
Natomiast o tym jakich języków obcych się uczyłam, uczę lub chciałabym się nauczyć przeczytasz tutaj

Bogusława Pawłowska  Odsłoń Kulturę
Jaki masz sposób na zapamiętanie związków frazeologicznych w językach obcych ? 
Nie mam żadnego, bo nie uczę się związków frazeologicznychUcząc się języków obcych stawiam przede wszystkim na słownictwo, rozumienie ze słuchu i czytanie. Gramatyka nie jest dla mnie aż tak istotna. Jeżeli chcesz dowiedzieć się w jaki sposób uczę się języka angielskiego przeczytaj post   Cykl Językowo # 24 Muzyka, repetytoria, Youtube, fiszki, filmy i autorskie sposoby czyli o tym jak uczę się języka angielskiego 

Cyrysia
Czy masz jakąś blogową pokrewną duszę, z którą utrzymujesz bliski kontakt ?
Nie mam  osoby, któ mogłabym nazwać blogową pokrewną duszą. Mam wielu przyjaciół i znajomych, ale spoza blogosfery. Nie utrzymuję kontaktu z innymi blogerami, nie mam takiej potrzeby. Jedyną blogerką którą znam osobiście i z którą mam kontakt jest Asia, autorka bloga Pisane Codziennością. 
Znamy się ze studiów. Byłyśmy w jednej grupie na specjalności Edukacja medialna z elementami dziennikarstwa. Poznałyśmy się cztery lata temu i mamy kontakt do dziś.  Zapraszam na jej blog.  

Neave Creations 
Czy po tylu latach blogowania  pisanie to nadal przyjemność czy czasem jawi się jako przykry obowiązek ? 
Pisanie zawsze było dla mnie przyjemnością nigdy przykrym obowiązkiem. Gdyby było inaczej już dawno rzuciłabym blogowanie i nie związałabym swojej przyszłości z dziennikarstwem.   Te osiem lat blogowania utwierdziło mnie w przekonaniu, że pisanie jest tym co umiem i lubię robić.  W sytuacji kiedy pis coś dla kogoś bo np. przyjęłam zaproszenie do wpisu gościnnego pisanie staje się  w pewnym sensie obowiązkiem, ale przyjemnym, a nie przykrym.  Wtedy mam termin, pewne wytyczne itp. Jednak cały czas jest to dla mnie duża frajda. Gdyby pisanie nie sprawiało mi radości nie założyłabym drugiego bloga O muzyce słów kilka.

Skarby na półkach
Gdzie szukać inspiracji ? Bo blogowanie to ciężki kawałek chleba ? 
Zależy  jakich dokładnie inspiracji szukasz i jaka jest tematyka Twojego bloga. Do napisania nowego posta może zainspirować dosłownie wszystko. Począwszy od wpisu na innym blogu poprzez wywiad obejrzany w telewizji czy usłyszany w radiu, a skończywszy na rozmowie z osobą, która opowie nam jakąś historię. Kopalnią inspiracji jest też Youtube. Jeden  film czy piosenka, na którą natrafia się zupełnie przypadkiem nagle  może być jednym z elementów posta. Przykład ?  Pewnego dnia przeglądałam Youtube  i w sekcji Polecane dla Ciebie pojawiła mi się piosenka Podatek od miłości nagrana do filmu o tym samym tytule. Pomyślałam wtedy:  Dlaczego by nie zrobić wpisu z piosenkami z polskich komedii romantycznych ? Przecież w ostatnich dziesięciu latach nakręcono ich mnóstwo. Taki wpis powstał. Klik

O moich blogowych inspiracjach pisałam w pierwszej odsłonie Kącika blogowego. Jeżeli  zastanawiasz się o czym ma być kolejny post  przeczytaj  tekst Klaudyny 100 pomysłów na blogowe wpisy.

Myślę, że warto zajrzeć także tutajtutaj Mam nadzieję, że pomogłam. 

Izabela 
Co  Cię inspiruje do pisania bloga ? 
Tak jak napisałam odpowiadając  na poprzednie pytanie. Inspiruje mnie bardzo dużo rzeczy.   Począwszy od przeczytanej książki, poprzez film znaleziony w Internecie, a skończywszy na wpisach innych blogerów. Pomysły na posty zapisuję w specjalnym notatniku i najczęściej zrealizuję po kolei.  W zanadrzu mam jeszcze kilkanaście, które z różnych powodów do tej pory nie zostały zrealizowane.  
  
Dziękuję za wszystkie pytania. Jeżeli jeszcze jakieś macie zadawajcie je w komentarzach. 

Na koniec kilka słów na temat tego, co w najbliższym czasie pojawi się na tym blogu. We wrześniu będą jeszcze być może recenzje książkowe. Na pewno będzie wpis z cyklu Dyskusja oraz post z różnymi internetowymi inspiracjami. 

W tym miesiącu napiszę też trzy recenzje filmowe. Nie wiem jednak kiedy, gdzie i czy w ogóle je opublikuję. Portal Be Good Art, na który mogłyby trafić już nie istnieje. Teoretycznie mogłabym poszerzyć tematykę tego bloga i stworzyć Kącik Filmowy. Jednak nie wiem czy Moi Czytelnicy byście  tego chcieliLiteratura, kultura, edukacja. Chyba wystarczy tych tematów jak na jeden blog. Jeżeli  recenzje filmowe , które zamierzam napisać w najbliższych dniach  nie trafią do szuflady i ujrzą światło dzienne na pewno o tym poinformuję.  Zapraszam Was także na mój drugi muzyczny blog. 

Poprzednia część pytań i odpowiedzi tutaj

Udanego dnia. Anne 18.  

 

 

 
 


16 komentarzy:

  1. Naprawdę jest coraz mniej blogów poświęconych literaturze? Mnie się wydaje, że jest ich coraz więcej, co chwilę wpadam na jakiś nowy. Ale może to kwestia patrzenia przez pryzmat moich zainteresowań.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Dawno temu też blogowałam ale na zupełnie inne tematy, potem długa przerwa i teraz od 3 lat znowu - zgadzam się, że to zupełnie inna blogosfera.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O czym był Twój poprzedni blog ?

      Usuń
    2. Oj, to było dawno, takie pomieszanie z poplątaniem, ale głównie muzyka. :)

      Usuń
  3. Sporo lat blogujesz, to tyle samo co ja, też założyłam bloga w 2011 i też maM takie same spostrzeżenia jak ty.
    jest inaczej :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślę, że taki Kącik Filmowy mógłby być ciekawy :)

    OdpowiedzUsuń
  5. myślę, że to coś nowego i było by ciekawe

    OdpowiedzUsuń
  6. Przyznam się, że mam trochę odmienne wrażenie od Twojego i wydaje mi się, że dość sporo jest blogów recenzenckich.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja chętnie poczytałabym o filmach, które oglądasz :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo inspirujący wpis i świetny pomysł z możliwością zadawania Ci pytań. To fakt, wiele się zmieniło w blogosferze. Czy na lepsze? sama nie wiem. Jest jednak inaczej niż jeszcze kilka lat temu i momentami mam wrażenie, że powstała jakaś taka niepisana "walka" w blogosferze, zupełnie niepotrzebnie. Życzę dużo inspiracji!

    OdpowiedzUsuń
  9. Masz racje jest bardzo duzo blogów modowych czy też edukacyjnych, tez mam taka bratnia duszę:) blogową:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Dziękuję za odpowiedź na moje pytanie. Ja też nie utrzymuje żadnych bliższych relacji z innymi blogerami, bo nie odczuwam takiej potrzeby. Poza tym mało kto został ze ,,Starej Gwardii'', a nowi blogerzy często są tylko ,,na chwilę''. Takie mam przynajmniej odczucie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba aż tak źle nie jest , bo mnie udało się nawiązać z niektórymi bardzo fajne kontakty, a nawet zaprzyjaźnić.

      Usuń
  11. Fany pomysł z takim wywiadem

    OdpowiedzUsuń
  12. Trochę czasu już trwa Twoje blogowanie, my dopiero zaczynamy

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku. Witaj na blogu Książki Warte Przeczytania. Dziękuję, że tu zajrzałeś i przeczytałeś to, co dla Ciebie napisałam. Jeśli masz ochotę zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. Anne 18.