czwartek, 13 lutego 2014

146. Eric Emmanuel Schmitt Tajemica Pani Ming.

  • Tytuł oryginalny :  Le dix enfants que madame Ming n"a jamais eus. 
  • Tłumaczenie: Łukasz Muller
  • Wydawnictwo: Znak
  • Rok wydania:2014
  • Oprawa twarda
  • Ilość stron: 80 
 " Każda istota okazuje się wyjątkowa . Jeśli jest inaczej, to dlatego, że my tego nie dostrzegamy"
 Twórczość Erica Emanuela Schmitta poznałam kilka lat temu za sprawą książki "Oskar i Pani Róża". Opowieść ta oczarowała mnie do tego stopnia, że obiecałam sobie iż przeczytam wszystkie książki jego autorstwa. Postanowienie to realizuję nadal. Ostatnio w moje ręce wpadła najnowsza publikacja francuskiego mistrza krótkich form . Nie chciałam zbyt długo zwlekać z lekturą dlatego zaraz po otrzymaniu książki rozpoczęłam czytanie. Jak bardzo i,  czy w ogóle podobała mi się historia opowiedziana przez Schmitta? Odpowiedź na to pytanie za chwilę,  najpierw krótki zarys fabuły . 
" Krzywda się zaciera jeśli zdołamy o niej zapomnieć"
  
Tytułowa bohaterka   to mądra starsza kobieta, która uwielbia opowiadać o swoich dzięsięciorgu  dzieciach. Pewien Francuz odwiedzający Chiny cierpliwie wysłuchuje jej historii. Zauważa w  niej pewne niedorzeczności,   bo zgodnie z tradycją  w Państwie Środka rodzina może posiadać tylko jednego potomka. Za każde kolejne dziecko grożą  potężne kary. Bohater nie daje po sobie poznać, że coś podejrzewa. Wręcz przeciwnie  sam zaczyna zachowywać się dziwnie , oszukiwać  , brnąć w spiralę kłamstw. Kto z nich  pierwszy pozna prawdę  i jaka ona  będzie?      Nie  zamierzam  nic zdradzać,  aby nie odbierać Ci drogi Czytelniku   przyjemności  poznawania tej niezwykłej historii .

" Milczenie to przyjaciel, który nigdy nie zdradza"
  
" Tajemnica Pani Ming" to lektura specyficzna . Schmitt jak zwykle zaskakuje i nie daje gotowych odpowiedzi na pojawiające się w głowie czytelnika pytania.  Zresztą w jego książkach nic nie jest  oczywiste. Wszystko zostaje ukryte gdzieś między wierszami.  Także i tutaj do samego końca nie wiadomo  o co tak naprawdę chodzi  i jakie będzie zakończenie.   To właśnie  najbardziej podoba mi się w  twórczości  tego autora. Daje on pewne wskazówki  ułatwiające rozwiązanie zagadki ,ale to my  podczas czytania  musimy  najpierw dobrze je zrozumieć a potem odpowiednio wykorzystać.
 
" "Rodzimy się braćmi, lecz pod wpływem wychowania stajemy się różni"
Najnowsza książka jednego z moich ulubionych pisarzy jest mocno "pokręcona" , pisana dziwnym językiem do ,którego  zdążyłam się już przyzwyczaić bo wcześniej poznałam kilka innych  jego dzieł. Sporo w niej  aforyzmów podobnych do tych ,które zacytowałam. To opowieść o rodzinie i  pewnej zaskakującej metamorfozie. Choć powyższa lektura nie zmusiła mnie do jakiś większych refleksji , nie zostawiła tematu do przemyśleń to i tak  uważam, że  warto ją poznać  . Podobnie zresztą jak inne publikacje Schmitta a ma on ich w swoim dorobku naprawdę wiele.
Źródło cytatów

[1]Eric Emmanuel Schmitt,   Tajemnica Pani Ming ,  Wydawnictwo  Znak  litera nova  Kraków  2014  ,Str31.
 [2]Eric Emmanuel Schmitt,   Tajemnica Pani Ming ,  Wydawnictwo  Znak  litera nova  Kraków  2014  ,Str59
  [3]Eric Emmanuel Schmitt,   Tajemnica Pani Ming ,  Wydawnictwo  Znak  litera nova  Kraków  2014  ,Str61.
 [4]Eric Emmanuel Schmitt,   Tajemnica Pani Ming ,  Wydawnictwo  Znak  litera nova  Kraków  2014  ,Str5.
 Za egzemplarz  recenzyjny dziękuję wydawnictwu Znak 
Książka zaliczana do wyzwań : 
  • 52 Książki 2014
  •  Rekord 2014.


  Mam dla Was też kod rabatowy od Znaku do wykorzystania : 

Kod rabatowy to - recenzentka40, który należy wpisać podczas procesu zamówienia na tej stronie - http://www.znak.com.pl/specjalna,oferta,promo_tajemnica_ming
 
Szczegóły promocji:
 
1. Aby skorzystać z promocji należy wpisać na stronie www.znak.com.pl
   kod rabatowy  - recenzentka40
2. Gdy wartość Twojego zamówienia wyniesie 100 zł, od Twojego zamówienia odejmiemy 40 zł.
3. Rabat nie łączy się z innymi kodami rabatowymi.
4. Kod rabatowy jest ważny do 15 marca 2014. 

8 komentarzy:

  1. Chciałaby poznać twórczość tego autora, ale martwi mnie nieco ten dziwny jego język o którym wspominasz.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mój apetyt na tę książkę rośnie z godziny na godzinę. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Najwyższa pora sięgnąć po twórczość Schmitta.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam jedną książkę tego autora i z pewnością nie ostatnią :)
    Pozdrawiam :>

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeszcze nie czytałam tej książki. Autora lubię, to mistrz zawierania wielkich treści w kilku słowach :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Do tej pory jakoś o książce nie słyszałam, ale może to moja wina, bo sesja skutecznie przeszkadzała mi w śledzeniu wszelkich książkowych nowinek ;)
    Zainteresowałaś mnie nią ;)
    Pozdrawiam cieplutko i zapraszam do mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam u siebie wiele książek Schmitta, więc pewnie i po tę sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Na razie czekają na mnie trzy książki Shmitta i już się nie moge doczekać lektury ;) W tej o której piszesz intryguje mnie ta tajemnica i sieć kłamstw ;)

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku. Witaj na blogu Książki Warte Przeczytania. Dziękuję, że tu zajrzałeś i przeczytałeś to, co dla Ciebie napisałam. Jeśli masz ochotę zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. Anne 18.