poniedziałek, 21 października 2024

Ciekawe książki o historii muzyki bądź sztuki.

Drodzy Czytelnicy. Dziś chciałabym zapytać o książki dotyczące historii muzyki bądź sztuki. Mamy  już jesień, często wracamy wtedy wspomnieniami do swoich czasów szkolnych. Dla wielu osób przedmioty takie jak : muzyka, plastyka czy technika przez całą podstawówkę były lub są okazją do zdobycia  łatwo dobrej oceny.  Jako, że jestem osobą, która chodziła do gimnazjum tych trzech przedmiotów uczyłam się w sumie przez sześć lat. Oceny miałam bardzo dobre , ale żadnego z  nich nigdy nie lubiłam. Śpiewać nie umiem, talentu plastycznego nie mam i nigdy nie miałam, a lekcje techniki kojarzyły mi się zawsze z pracami związanymi z wycinaniem, nauką znaków drogowych, mierzeniem i liczeniem czegoś niczym na matematyce. 

Choć miałam bardzo sympatycznych i wyrozumiałych nauczycieli i wyniosłam z tych lekcji wiedzę dotyczącą gatunków muzycznych, najważniejszych kompozytorów i ich dzieł , styli i technik malarskich , generalnie dostałam tę bazową wiedzę, którą się powinno po gimnazjum mieć to te przedmioty były dla mnie może nie niepotrzebne, ale prowadzone według bardzo dziwnej podstawy programowej(wtedy dla klas 4-6 + 3 lata gimnazjum). 

Mimo, że w szkole za nimi nie przepadałam na studiach pedagogicznych wybrałam taką specjalność na, której miałam zajęcia ze Wstępu do historii sztuki, Wiedzy o muzyce, Muzealnictwa i innych tego typu przedmiotów.  Było to dość ciekawe doświadczenie.  

Szczerze mówiąc nie mam pojęcia jak dziś wygląda podstawa programowa do plastyki, muzyki czy techniki ze szkół średnich zniknął chyba WOK czyli Wiedza o kulturze. 

Zastanawia mnie czy możecie polecić mi jakieś interesujące i pisane  przystępnym językiem książki o historii muzyki i sztuki ? Takie które mogłabym przeczytać w ramach ciekawostki lub poszerzenia swojej wiedzy. Nie szukam podręczników szkolnych ani biografii.  Póki co natrafiłam jedynie na  ciekawie zapowiadającą się publikację Cały ten musical. Być może w najbliższym czasie ją przeczytam. 


źródło
 
Czy można ciekawie i bez patosu pisać / uczyć/ uczyć s o historii muzyki i sztuki ? 
Pamiętacie swoje lekcje muzyki, plastyki i techniki w podstawówce  i gimnazjum, jak je wspominacie? Jak te przedmioty wyglądają teraz w szkołach ? Ile jest na nich chęci zarażenia pasją do muzyki bądź malowania ? Czytaliście kiedyś interesującą książkę o historii muzyki i sztuki ? 

Udanego dnia. Anne 18. 

1 komentarz:

  1. Kończyłam w liceum klasę z poszerzonym programem plastyki, więc lekcje historii sztuki nie są mi obce. Książki również. Największym sentymentem darzę serię podręczników "Sztuka i czas" :)

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku. Witaj na blogu Książki Warte Przeczytania. Dziękuję, że tu zajrzałeś i przeczytałeś to, co dla Ciebie napisałam. Jeśli masz ochotę zostaw po sobie ślad w postaci komentarza. Anne 18.